Veranstaltungstexte HS 19

Abildenova, Dinara
"The cost of marriage": anthropological perspective
Seminar
Di 12.15-13.45

This course will explore ‘the cost of marriage’ in its dual meaning. Firstly, a marriage literally might be costly in an economic sense. The existence of marriage payments in certain cultures makes a marriage problematic. For example, gender imbalance in China led to an increase of bridewealth payment and women gained bargaining power, which allowed them to request an apartment and a car in addition to bridewealth. Due to this, for men it became more difficult to find a wife. In contrast, in Indian society a costly dowry is the main reason of women’s death. However, marriage is not always about money and material gain. In its second meaning, the price of marriage relates to its socio-cultural outcomes. In a constantly changing world there is a rise of interethnic and transnational marriages. Some might be romantic love marriages, but the others forced arranged marriages. Each case has its own challenges. By looking at ethnographic case studies from different parts of the world, we will seek answers to the question: what is the price of marriage in both of the above mentioned meanings?

Literature:

Heidi Härkönen. “Havana’s new wedding planners”. February 1, 2017. Accessed May 18, 2019 https://cubacounterpoints.com/archives/4955

Roberta Zaovertti 2016. 'Is It Better to Cry on a BMW or to Laugh on a Bicycle? Marriage, 'Financial Performance Anxiety' and the Production of Class in Nanjing (PRC)' in Donner, Henrike and Santos, Gonçalo (eds.) Love, Marriage, and Intimate Citizenship in Contemporary China and India, Modern Asian Studies. Special Issue 04, Volume 50.

Christian Groes and Nadine T. Fernandez eds. 2018. Intimate motilities: Sexual economies, Marriage and Migration is a Disparate World. New York: Berghahn

Werner Menski (ed.) 1998. South Asians and the dowry problem. Stoke-on-Trent: Trentham

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Aryani, Hesti
Indonesian Language Course
Sprachkurs zweisemestrig
Do 16.15-18.00

This course is designed for complete beginners who are willing to learn Bahasa Indonesia for communication purpose. This 6 ECTS course will be delivered in 2 semesters focusing on basic Indonesian for daily conversation including greetings, self introduction, numbers, days, structuring simple and complex sentences, expressing daily routines, story telling and descriptive presentation. This course will also cover topic based learning materials to learn basic vocabulary and the grammar from various textbooks, both for oral communication and written practice. Some additional contents on the internet such as music, pictures, film excerpts and other media will also be presented as a cultural learning. The Indonesian Language course leads to level A2 according to Common European Framework of Reference (CEFR).

Anrechenbarkeit:
BA: Nicht-romanische, nicht-germanische Sprache (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Other curricular modules (Hautpfach 90)

Derks, Annuska / Finke, Peter / Flitsch, Mareile / Quack, Johannes
Einführung in die Ethnologie 1
Vorlesung
Di 10.15-12.00 und Do 10.15-12.00

Die Vorlesung Einführung Ethnologie vermittelt ein Grundverständnis und einen Überblick über die Gegenstandsbereiche der Ethnologie. Sie dient Studierenden dazu, einen ersten Einblick in die thematische Breite des Faches sowie in seine Veränderungen im Laufe der letzten Jahrzehnte zu gewinnen. Im Mittelpunkt steht dabei die kritische Auseinandersetzung mit zentralen Konzepten und wissenschaftlichen Traditionen im Fach, sowie die Frage, wie sich ihre Bedeutungen mit der Zeit verändert haben. Neben den zentralen Fragestellungen und Debatten findet auch eine kurze Einführung in die epistemologischen, theoretischen und methodischen Traditionen des Faches statt.

Lernziel:

Die Vorlesung hat das Ziel Studierende in das Fach der Ethnologie einzuführen. Hierzu werden die zentralen Konzepte und Gegenstandsbereiche vorgestellt und diskutiert. Dies soll eine kritische Auseinandersetzung auch mit deren historischen Entwicklung ermöglichen. Die Vorlesung stellt die Grundlage für alle kommenden Module des Studiums dar.

Anrechenbarkeit:

BA: Einführung in die Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Derks, Annuska
Kernbereich Verwandtschaft und Gender
Vorlesung
Di 14.00-15.45

Diese Vorlesung bietet Studierenden eine Einführung in die diversen Vorstellungen und Erscheinungsformen von Gender und Verwandtschaft weltweit. Anhand ethnographischer Beispiele aus verschiedenen Teilen der Welt werden die soziale und historische Vielfalt von, sowie die Verschränkungen zwischen Gender, Sexualität und Verwandtschaft beleuchtet. Einerseits geht es darum, einen Überblick über die theoretischen Entwicklungen in der Verwandtschafts- und Gender- Ethnologie zu verschaffen von den Anfängen der genealogischen Methoden bis zu den heutigen Debatten in den New Kinship, Gender und Queer Studies. Andererseits geht es auch darum, dass Studierende sich kritisch mit den eigenen, als selbstverständlich wahrgenommenen Vorstellungen von Gender und Verwandtschaft auseinandersetzen.

Lernziel:

Studierende, die diese Vorlesung besuchen gewinnen einen Einblick in die Diversität und Variabilität von Gender- und Verwandtschaftsbeziehungen und lernen sich kritisch mit den Verschränkungen von Verwandtschaft, Geschlecht und Sexualität auseinanderzusetzen. Sie erwerben grundlegendes Wissen bezüglich Konzepten und Methoden der Verwandtschaftsforschung in der Ethnologie und gewinnen einen fundierten Überblick über die Geschichte der Verwandtschafts- und Gender-Ethnologie von den Anfängen bis heute. Sie lernen aktuelle Fragestellungen und Forschungsgebiete der Gender- und Verwandtschaftsethnologie kennen und verstehen die Relevanz von Gender und Verwandtschaft für die Analyse von Themenbereichen wie Wirtschaft, Macht, Religion, Globalisierung und Migration.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Derks, Annuska / Parsfield, Matthew
Anthropology of Development
Seminar
Do 14.00-15.45

This course aims to provide an understanding of anthropological perspectives on contemporary international development. The course includes a theoretical overview of development’s key terms and issues, and how these are understood and critiqued by anthropologists. We shall explore the relationship between Development and Anthropology, both in terms of how anthropologists respond to and contribute towards the policy and practice of international development. These concepts and debates are then probed further through examination of the politics of aid, donors, and policy-makers. Through reading anthropological texts that take NGOs, aid workers and state development programmes as their focus, the course will enable students to critically reflect upon the nature of bureaucracies, institutions, and modernization discourses, always keeping in mind the specific cultural and political contexts of these development relationships. The course then turns to the broad issue of poverty, its definitions, causes and experience. Violence and humanitarianism will be examined, as well as competing development hegemonies such as the role of East Asian actors in contemporary development, civilian aid, Corporate Social Responsibility and the impact of neoliberalism and market logics on development policy. Students will be encouraged to identify real life examples of international development programmes to critically assess, utilizing the perspectives and knowledge they have developed throughout the course.

Literature:

Cultivating Development: An Ethnography of Aid Policy and Practice, David Mosse, 2004.
The Will to Improve: Governmentality, Development, and the Practice of Politics, Tania Murray Li, 2007.

Anrechenbarkeit:
BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hautpfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Egli, Werner
Ethnologie der Sinne
Seminar
Do 10.15-12.00

Die Ethnologie der Sinne interessiert sich für die Zusammenhänge der menschlichen Sinneswahrnehmung mit unterschiedlichen sozialen und kulturellen Kontexten sowie für die Bedeutung der Sinne im Forschungsprozess. Konzeption, Anzahl, Ausprägung und Bewertung der Sinne werden dabei als variabel angenommen. Nicht überall steht traditionell der Sehsinn, der durch die neuen Medien nochmals aufgewertet wurde, im Vordergrund. Und nicht überall werden die Sinne als einseitig rezeptiv begriffen, wie es uns Aristoteles lehrte, sondern als bidirektional und interaktiv.

Bereits Rivers, Radcliffe-Brown und VertreterInnen der "Culture & Personality"-Schule schenkten den Sinnen besondere Aufmerksamkeit. In den neueren Theorien von Bourdieu oder Csordas spielen sie eine zentrale Rolle. Und in gegenwärtigen Diskussionen um Zugehörigkeit und Identität wird ihnen besondere Beachtung geschenkt, gehe es nun um den „sense of place“, den „sense of citizenship“ oder um Essgewohnheiten („foodways“). Eine „Anthropology of the Senses“ als eigentliches ethnologisches Teilgebiet etablierte sich bereits im Laufe der 1980er Jahre.

Im ersten Teil des Seminars werden wir uns durch gemeinsame Lektüre und Diskussion kurzer klassischer Texte (Rivers, Simmel, McLuhan, Wober, Corbin u.a.) ins Thema einarbeiten. Im zweiten Teil sollen ausgewählte Monographien vorgestellt und diskutiert werden (Carpenter, Feld, Desjarlais, Howes, Geurts, Leistle u.a.). Im dritten Teil widmen wir uns der rezenten theoretischen Debatte (Howes, Ingold, Pink, Stroeken u.a.).

Eine gute Einführung in die Thematik ist immer noch: David Howes (ed.), „Empire of the Senses“. Oxford/New York: Berg 2004.
Einen aktuellen Überblick gibt Kelvin Low: Anthropology of the Senses, in: „Oxford Bibliographies“, 2018 (https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199766567/obo-9780199766567-0192.xml)
Zur Einführung in die theoretische Diskussion immer noch aktuell ist die Debatte zwischen David Howes, Tim Ingold und Sarah Pink: The future of sensory anthropology / the anthropology of the senses, in: „Social Anthropology“ 18/3 (https://monoskop.org/images/5/54/Pink_Sarah_2010_The_Future_of_Sensory_Anthropology_The_Anthropology_of_the_Senses.pdf)

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Erweiterungen (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)

Finke, Peter
Kernbereich Ökologie und Wirtschaft
Vorlesung
Mi 14.00-15.45

Die Vorlesung vermittelt einen Überblick über zentrale Themen und Theorien der ökonomischen Anthropologie. Unterschiedliche Formen der Produktion, Konsumption und Distribution von Gütern werden dabei in vergleichender Weise und im jeweiligen sozialen und kulturellen Kontext betrachtet. Zugleich werden übergreifende Fragen nach den Strategien von (Über-)Lebenssicherung, Aspekten der globalen Einbettung und Ungleichheit sowie nach der Motivation menschlichen Handelns angesprochen. Anhand von klassischen und zeitgenössischen Texten werden empirische Fallbeispiele und theoretische Erklärungsmodelle vorgestellt und diskutiert. Besonderes Augenmerk ist dabei auf das Verhältnis von individueller Handlung, institutionellen Rahmenbedingungen und globalen Ungleichheiten gerichtet.

Lernziel:

Ziel der Veranstaltung ist es ökonomische Strukturen auf lokaler und globaler Ebene in ihren jeweiligen sozialen und kulturellen Kontexten zu verstehen und analysieren. Damit trägt die Vorlesung auch zur Debatte um Relativismus und Universalismus bei sowie zur Sensibilisierung gegenüber gegenwärtigen Prozessen der Globalisierung und deren Auswirkungen auf die Lebenswelten von Menschen in unterschiedlichen Teilen der Welt. Ein zentrales Ziel ist es zudem, ein Verständnis von ökonomischen Strukturen auf andere Bereiche des sozialen und kulturellen Lebens zu schärfen.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Finke, Peter
Research Seminar on Transformation and Development
Seminar
Do 14.00-15.45

The world of today is shaped by economic and social transformation processes of tremendous scale that are changing the lives of people across the globe in unforeseeable ways. This research seminar tackles these processes from an anthropological perspective, looking at global configurations as well as local impacts and responses in a great variety of settings. Studying empirical examples and engaging with current theoretical debates, the seminar aims to develop a broader vision that gives credit to the ultimate complexity and ambiguity of transformation processes and critically examines the development paradigm and its implications.

Learning Outcome:

This research seminar introduces major debates and case studies with transformation processes and development. Students will familiarise themselves with the relevant literature and identify an original research topic, develop a relevant research question, and write a research paper on particular aspects of transformation and development processes.

Anrechenbarkeit:

MA: Focus Transformation and Development (Hauptfach 120, Nebenfach 30 und Nebenfach 15)

Finke, Peter / N.N.
Theories in Anthropology
Seminar
Di 14.00-15.45

This course is designed for Ma-students to make themselves familiar with a variety of theoretical strands used in anthropology. The detailed discussion of classic as well as contemporary concepts shall help students framing and preparing their research and data analysis. Theoretical approaches used by anthropologists vary substantially, both in context as well as in their epistemological foundation. In this course, we will focus on approaches that take an explanatory start and address key issues of the social and cultural sciences in general. Why do people behave the way they do? What unites and what distinguishes us as humans? How is social order established and maintained, and what is the source of inequality within societies? Why do we have culture and religion?

Learning Outcome:

This seminar is an advanced course on anthropological theories. It familiarises students with classic theories as well as current debates to develop their own taking and support them when analysing their own empirical data. Theories discussed in this course are of a general nature, applicable to a range of issues in cultural and social anthropology. By way of intensive reading and in-class discussion students will develop their skills in engaging with theoretical texts and debates. The course will enable students to apply theory to their respective research themes.

Anrechenbarkeit:

MA: Anthropological Theories (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Fitzpatrick, Molly
Ethnographic Methods
Übung
Mo 14.00-15.45

Ziel dieses Moduls ist eine vertiefte und erweiterte Auseinandersetzung mit ethnologischen Methoden. Hierzu gehört die Entwicklung einer Forschungsfrage/Designs, Vertrautheit mit unterschiedlichen methodischen Zugängen. Dies kann als Vorbereitung für eine eigene Forschung oder einer entsprechenden Tätigkeit in der Museumspraxis dienen.

Anrechenbarkeit:
BA: Ethnologische Praxis (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Flitsch, Mareile
Kernbereich Materielle Kultur, praktisches Wissen und Kunst: Kleine Fallstudien - grosse Themen: Einführung in die Ethnologie von (im)materieller Kultur und praktischem Wissen
Vorlesung
Mi 10.15-12.00

Die Beschäftigung mit materiellem und immateriellem Wissen hat in der Ethnologie eine wechselvolle Geschichte. Seit etwa den 1960er Jahren waren die ethnologischen Museen und Sammlungen die Orte, an denen dieses Feld eher weiter entwickelt wurde. Seit Ende des 20. Jhts. allerdings erleben wir mit dem „material turn“ – und nicht zuletzt auch aufgrund der aktuellen Sattelzeit vom Analogen zum Digitalen – eine neue Aufmerksamkeit für Materielles und praktisches Wissen. Die Vorlesung bietet – jeweils ausgehend von Fallstudien, an denen grössere Themen erläutert werden, und unterstützt von einem Lernmodell – Zugang zu wesentlichen theoretisch-methodischen Ansätzen und Debatten der Ethnologie von (im)materieller Kultur und praktischem Wissen und strebt an, den Blick von Studierenden für verschiedene Arten, die Materialisierung bzw. Objektifizierung von Gesellschaft zu lesen, zu schulen.

Anrechenbarkeit:
BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Heiss, Jan Patrick
Master-Colloquium I+II
Fr 10.15-12.00

Master-Colloquium I is designed as a workshop for students before they start their fieldwork, museum research or extended literature study. Students get the change to present their research project and debate their preliminary research concept. The formulation of research questions and state of the art, the writing of the research proposal, theoretical conceptualization, methodological approach, and ethical concerns are discussed with peers, senior researchers and supervisors. To pass the Colloquium, the research projects must be presented and discussed and a written research concept must be handed in before the end of the semester.

Students learn how to present individual research projects and discuss it with colleagues and supervisors. Based on these discussions, they develop or revise their research concept. Students also learn to give constructive feedback on the projects of their peers and learn the tricks of the trade of scientific exchange.

Master-Colloquium II is designed as a workshop for students who have returned from fieldwork, done their museum research, or completed their extended literature and archival research. Students present their research results and research experiences and discuss each other's research reports. Different issues relating to theory and empirical material, data analysis, and writing are discussed. To pass this course, the research must be presented and the written research report handed in before the end of the semester.

Students learn to convey their research results and research experience and reflect these. They are supported in presenting research findings and learn how to prepare and what to include in a research report. Students learn to give constructive feedback on the reports of others and learn the tricks of the trade of scientific exchange and joint knowledge production.

Anrechenbarkeit:

MA: Anthropological Research (Hauptfach 90)

Heiss, Jan Patrick
Regionalseminar Westafrika
Seminar
Do 12.15-13.45

In dieser Veranstaltung beschäftigen wir uns mit der ethnographischen Literatur zu Westafrika. Da die Literatur sehr umfangreich ist und die soziokulturelle Vielfalt sehr gross, werden wir uns auf den ländlichen Raum vornehmlich des östlichen Teils Westafrikas konzentrieren. Wir lesen hier Texte zu verschiedenen Gesellschaften/Ethnien Westafrikas, die in der Vergangenheit und der Gegenwart eng miteinander verbunden waren/sind und erfahren etwas über so unterschiedliche Phänomene wie ökonomische Praktiken, soziale Organisationsformen, innerafrikanische Migration und rezente gesellschaftliche Transformationen.

Anrechenbarkeit:
BA: Regionale Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Isler Andreas / von Wyss-Giacosa Paola
Object history - object stories
Seminar
Di 10.15-12.00

Objects, in their presence, materiality and functionality, constitute specific historical contexts that may always also be regarded as entangled history. Over time, the destination and location of objects changes again and again: they may be given away or sold, they may be integrated in a collection, and their meaning can be altered. This raises questions about the role of objects in the eyes of their producers, users and owners, about their exchangeability or uniqueness, and about the faculty of objects to bring about strong social bonds and responsibilities, to demonstrate them and to put them to good use. There are many approaches and layers in the study of object history and of object stories that can prove fruitful for an in-depth investigation with an open outcome. In this seminar we will work with objects from the collection of the Ethnographic Museum of the University of Zurich and with source material (mostly drawn up in German) relating to it in the museum’s archives discussing and exploring various research approaches and methods.

Anrechenbarkeit:
MA: Focus Material Culture and Museum (Hauptfach 90, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Joniak-Lüthi, Agnieszka
Humans, cyborgs and infrastructural encounters in the Anthropocene
Seminar
Mo 12.15-13.45

In this seminar we will first devote some attention to discussing the notion of the Anthropocene – a term proposed to name the first epoch in the history of Earth in which humans can be described as a geological force that has transformed both geology and climate of the whole planet. While the critique of the term abounds, for example of its uniform understanding of “the human” that veils the disproportionate role of the global North in bringing about the Anthropocene, the term can also be highly useful. The recognition across natural and social sciences that humans are geological actors has spurred a discussion of some of the key imperial and modernist bifurcations which divide the world into nature and culture, human subjects and non-human objects, and natural environment and man-made infrastructure. By reading our way through literature on plants, oceans, oxygen as infrastructure, significant non-human others and cyborgs we will try to understand what it means to be human when the nature-culture boundary cannot be upheld anymore. On the other hand, following calls of scholars in postcolonial studies, we will also discuss the need to not abandon humanism in the world where some humans continue to be deprived of their humanity.

The course language is English and contents are based on literature in English. However, the seminar papers may be written in German. The mandatory literature (about 25 pages/week) will be uploaded on OLAT.

Please note that students are not permitted to record lectures (film or sound) during any course at ISEK Social Anthropology.

Evaluation:

Regular and active participation in class is mandatory. Attendance of all sessions and preparation of the given readings are part of the workload of the course. Students are expected to read the mandatory literature and formulate TWO discussion questions or 1-2 minute reflections for EACH class based on the obligatory literature for that class. There will be no student presentations in this course.

In their seminar papers students will elaborate on one of the themes discussed in the course. The paper should include a clear research question, an original argument, a conclusion in which a link to broader theoretical debates is established, and a reference list. The total length of the paper (incl. references) should not exceed 5000 words. The outlines of the papers should be discussed with the instructor during the individual tutoring sessions. The deadline for the submission of the papers in Word format is 31 December 2019. In your papers you must follow the ‘Guidelines for writing academic work’ of our department, see: https://www.isek.uzh.ch/dam/jcr:00000000-62a5-3df0-ffff-ffff9b3553a1/Richtlinien_akadArbeiten_ISEKEthnologie_HS18.pdf

The composition of the final course grade is as follows:

Regular participation in discussions, discussion questions, inputs: 50 %
Seminar paper: 50 %

Key literature:

Hetherington, Kregg (ed.). 2019. Infrastructure, Environment, and Life in he Anthropocene. Durham and London: Duke University Press.

Haraway, Donna. 1991. Simians, cyborgs and women: the reinvention of nature. New York: Routledge.

Stefan Helmreich. 2009. Alien Ocean: Anthropological voyages in microbial seas. Berkeley: University of California Press.

Descola, Philippe. 2014. Beyond Nature and Culture. Chicago: University of Chicago Press.

Lem, Stanislaw. 2002. Solaris. Harcourt.

Anrechenbarkeit:

MA: Thematic, Regional and Methodolgical extensions (Hauptfach 120 und Nebenfach 30)

Müller, Dominik / Parsfield, Matthew /  von Atzigen, Aline / N.N. / N.N.
Einführung in die Arbeit mit ethnologischen Texten
Übungen und Tutorate
Übungen: Di 08.00-09.45 (N.N.) / Di 12.15-13.45 (von Atzigen / N.N.) / Do 12.15-13.45 (Müller / Parsfield)
Tutorate: Di 14.00-15.45 (Tutorat A und B) / Do 08.00-09.45 (Tutorat C) / Do 14.00-15.45 (Tutorat D und E)

Neben wissenschaftlichen Artikeln sind Monographien zentraler Bestandteil der Ethnologie. In diesem Modul werden die wissenschaftlichen Techniken des Lesens, Schreibens und Präsentierens miteinander verbunden. Dies geschieht in erster Linie durch eine vertiefte Auseinandersetzung mit einer klassischen Monographie, einer exemplarischen ethnologischen Forschung, sowie der Diskussion ihrer späteren Rezeption und ihrer aktuellen Relevanz. Die Studierenden erledigen während des Semesters verschiedene mündliche und schriftliche Aufgaben. Im begleitenden Tutorat werden anhand der Auseinandersetzung mit den unterschiedlichen Textgenres die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens eingeführt (Bibliographieren, Zitieren, Erarbeitung einer Forschungsfrage, Verfassen von verschiedenen Textsorten, Halten von Referaten, u.a.).

Lernziel:

In diesem Modul werden zentrale Aspekte des Umgangs mit ethnologischen Texten und des wissenschaftlichen Arbeitens vermittelt. Dies geschieht anhand unterschiedlicher Medien und Textgenres, wie etwa Monographie, wissenschaftliche Artikel, Präsentationen und Filmen.

Anrechenbarkeit:

BA: Einführung in die Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Neuhaus, Juliane
Switzerland for Incomings
Seminar
Mo 10.15-12.00

Das Modul „Switzerland for Incomings “ richtet sich an Austauschstudierende an der UZH, die ein Interesse daran haben, ethnologisch-kulturwissenschaftliche Perspektiven auf die Schweiz zu entwickeln. Im Präsenzunterricht wird webbasiertes Arbeiten, Lernen extra muros und exploratives Lernen mit der Anwendung ethnografischer Methoden kombiniert.

Gemeinsam werden Texte gelesen und diskutiert und die Studierenden führen unter anderem systematische Beobachtungen ausgewählter Orte durch (ausserhalb der Präsenzzeit). Dabei werden Kenntnisse ethnographischer Methoden vermittelt.
Das Modul ist interdisziplinär angelegt (Populäre Kulturen/ Volkskunde und Ethnologie/ Sozialanthropologie) und wird mehrsprachig durchgeführt (englisch und deutsch). Es ist anrechenbar als thematisches Modul mit 6 ECTS und wird benotet. Bitte buchen sie das Modul direkt bei Juliane Neuhaus: juliane.neuhaus@uzh.ch

Das Modul ist nur anrechenbar für Incomings an der UZH, sowohl im Bachelor als auch im Master.

English explanation:

The module "Switzerland for Incomings" is targeted at exchange students being guest at UZH with an interest to develop especially anthropological vistas on Switzerland.

We combine web-based learning with learning extra muros (outdoor), explorative learning and the application of ethnographic methods. In class, we read and discuss texts. Additionally, students participate i.e. in systematic observations at selected sites. We impart knowledge of different ethnographic methods.

The module is conducted interdisciplinary (popular culture studies and social anthropology) and multilingual (English/ German/ French). It is a thematic module granted with 6 ECTS and graded. Please book this module directly via Juliane Neuhaus at: juliane.neuhaus.uzh.ch.

The module is creditable only for exchange students (incomings), both at bachelor's and master's levels.

Quack, Johannes
Im/Possibilities of Personhood: Caste, Class & Race in Contemporary India
Seminar
Di 12.15-13.45

What does "caste" in India refer to? How do issues of "caste" and "class" overlap? How do experiences of caste in different classes differ? What are the similarities and differences between the concepts of "caste" and "race"? Rather than discussing these issues in the abstract, we look at them through the eyes and through the lives of two individuals from contemporary Delhi. In this seminar we discuss how they navigate their lives in conformance and conflict with "ethical entities", such as the Indian state, the so-called caste-system, and Hindu traditions. Which forms of knowledge, modes of politics, and ways of living do such ethical entities enable and inhibit? Why and how do people adhere to or subvert them? Based on our ethnographic examples as well as current theoretical debates, we aim to do justice to the complexities and ambiguities of human life forms and practices. We critically examine the authorities, institutions, and traditions that make certain ways of life appear natural, as well as the conflicts that emerge around them.

Learning Outcomes

Gain knowledge about contemporary India in general and about caste, class, race, and Hinduism in particular.

Engage with current theoretical debates within the anthropology of ethics and religion. Reflect about the dialectics between individuals and society.

Learn to research how ethical entities create possibilities and impossibilities of personhood.

Literature

Berreman, G. D. (1960). Caste in India and the United States. American Journal of Sociology, 66(2), 120-127.

Keane, W. (2015). Ethical life: Its Natural and Social Histories. Princeton: Princeton University Press.

Laidlaw, J. (2014a). The Subject of Virtue: An Anthropology of Ethics and Freedom. Cambridge: Cambridge University Press.

Mahmood, S. (2005). Politics of Piety: the Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton: Princeton University Press.

Moffatt, M. (2015). An untouchable community in South India: Structure and consensus (Vol. 1375). Princeton University Press.

Roberts, N. (2016). To be cared for: The power of conversion and foreignness of belonging in an Indian slum (Vol. 20). Univ of California Press.

Pandian, A., & Ali, D. (2010). Ethical Life in South Asia. Bloomington: Indiana University Press.

Parish, S. M. (1996). Hierarchy and its discontents: Culture and the politics of consciousness in caste society. Univ of Pennsylvania Pr.

Viswanath, R. (2015). Celebrated Difference, Caste Difference, and the Hinduization of Independent India. In S. Vertovec (Ed.), Routledge International Handbook of Diversity Studies (pp. 140‐146). New York: Routledge.

Zigon, J. (2007). Moral Breakdown and the Ethical Demand. A Theoretical Framework for an Anthropology of Moralities. Anthropological Theory, 7(2), 131‐150.

Anrechenbarkeit:

MA: Focus Ethics, Religion, Knowledge (Hautpfach 90, Nebenfach 30 und Nebenfach 15)

Schaeublin, Emanuel
Regionalmodul Mittlerer Osten: Arabischer Sprachraum mit Fokus Aegypten
Seminar
Fr 12.00-15.45 zweiwöchentlich, Beginn in der ersten Semesterwoche

Wir befassen uns mit anthropologischen Perspektiven auf den Arabischen Sprachraum. Als Einstieg lesen wir das Buch Giving to God: Islamic Charity in Revolutionary Times von Amira Mittermaier (2019). Dieses Buch führt uns ins Spannungsfeld zwischen politischer Repression, revolutionärer Sozialität, und islamischen Praktiken des Gebens. Davon ausgehend werfen wir einen anthropologischen und literarischen Blick auf die arabischen Länder der Region. 

Anrechenbarkeit:
BA: Regionale Ethnologie (Hautpfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 60)

Schwere, Raphael
Mensch-Tier Beziehungen
Seminar
Di 10.15-12.00

In diesem Seminar verschaffen wir uns einen Überblick über das in den letzten Jahren entstandene und florierende Forschungsfeld der Mensch-Tier Studien (human-animal studies). Durch die Lektüre ausgewählter ethnologischer empirischer Studien und Exkurse in die entsprechende Fachliteratur in den Geschichtswissenschaften nähern wir uns den zentralen Fragestellungen und wegweisenden theoretischen und methodischen Ansätzen an. Zu diesen gehören etwa Fragen zu Animalität: Was ist ein Tier, wie unterscheidet es sich vom Menschen und wie hängt das mit anderen Konstrukten, wie Natur, Kultur oder Gesellschaft zusammen? Was steckt im Begriff ‘Domestikation’? Oder, wie sind Menschen und Tiere durch arbeitsteilige, ausbeuterische, intime, symbolisch-repräsentative und andere Beziehungen miteinander verbunden, wie interagieren sie darin und wie verändern sich diese Konfigurationen? Zu den neu entstandenen Ansätzen gehören etwa die Multi-Spezies Ethnographie oder der Postanthropozentrismus und auch neue methodische Herangehensweisen an ethnologische Forschung mit Tieren werden gegenwärtig entwickelt. Anhand von Fallbeispielen zu Menschen und Bienen, Elefanten, Kamelen, Pferden, Ratten, Störchen, Wölfen und anderen nicht-menschlichen Tieren erörtern wir, wie in diesem Forschungsfeld Tiere und Mensch-Tier-Beziehungen neu gedacht werden und welche Impulse daraus in die Ethnologie und auch die breitere Öffentlichkeit gelangen.

Literatur zur Einführung:

Bulliet, Richard W. 2005. Hunters, Herders, and Hamburgers: The Past and Future of Human-Animal Relationships. New York: Columbia University Press.

Haraway, Donna. 2003. The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago: Prickly Paradigm Press.

Hurn, Samantha. 2012. Humans and Other Animals: Cross-Cultural Perspectives on Human-Animal Interactions. London: Pluto Press.

Ingold, Tim. 1994. What Is an Animal?. London: Routledge.

Krüger, Gesine, Aline Steinbrecher, and Clemens Wischermann. 2014. Konturen einer Animate History. Tiere und Geschichte, Band 1. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Ritvo, Harriet. 2007. “On the Animal Turn.” Daedalus 136 (4): 118–22.

Wenk, Irina. 2016. “Die Tiere der Ethnologie.” In Tiere: Kulturwissenschaftliches Handbuch, herausgegeben von Roland Borgards, 288–98. Stuttgart: J.B. Metzler.

Kurz-Videos zu wichtigen Konzepten: https://www.animalsandsociety.org/human-animal-studies/defining-human-animal-studies-an-asi-video-project/

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Erweiterungen (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)

Soeylemez, Hatice
The Anthropology of Gender in Muslim Societies
Seminar
Fr 10.15-12.00

This seminar is an introduction to the anthropological study of gender in the contemporary Muslim societies. It aims students to examine, understand and analyze diverse aspects of gender issues by looking at religious identities, discourses, practices, rituals, roles, sexuality and body. During the seminar, students are directed to explore the literature through ethnographic studies pursued in places as diverse as Yemen, Sudan, Oman, Algeria, Egypt, Palestine, Jordan, Syria, Iran, Malaysia, Indonesia, Pakistan and Turkey in order to address questions including but not limited to how gender is mediated by religious discourses and practices, how the geographical and cultural differences are reflected in women's life and religious interpretations, how tradition, religion and modernity are conceptualized and invoked by both pious and secular women.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Sutter, Rebekka
Einführung in die Ethnologie von Ton und Klang
Seminar
Fr 14.00-15.45

Dieses Seminar vermittelt Bachelor-Studierenden eine systematische Einführung zur ethnologischen Beschäftigung mit akustischen Quellen. Akustische Objekte von ethnologischem Interesse umfassen eine Vielfalt an hörbaren Äusserungen und Klängen, die von Menschen, Tieren, Objekten, Werkzeugen und Maschinen hervorgebracht werden: gesprochene Sprache im weitesten Sinne, Rezitationen, mündliche Überlieferungen, Lieder, Arbeitsgeräusche, Tierstimmen, Musik, «Atmo», etc. Damit eröffnet sich eine Vielzahl von Forschungsfeldern und Themen, die weit über diejenigen einer klassischen Musikethnologie oder Ethnomusikologie hinausreichen, unter anderem: orale Gesellschaften; kulturell geprägte Konzepte von Musik; Klangkompositionen (Lied, Rezitation usw.) als Artefakte; Musikinstrumente als Artefakte; Klänge als Stimmen ethnographischer Objekte; die Verwendung von Musik, Sprache und Geräusch in Ritualen; Musikkulturen im Wandel; sonic turn; anthropology of resonance; sound scapes; analoge/digitale Sammlung und Archivierung von Tönen und Klängen; akustische Objekte als Ausstellungsobjekte in Museen.

Nach einer Einführung in die Geschichte der ethnographischen Tonaufnahme (in Zusammenarbeit mit der Tonsammlung des Völkerkundemuseums der UZH) ist es Ziel der Veranstaltung, gemeinsam einen Überblick über diese Forschungsfelder zu erarbeiten. Weiter werden wir uns (mit Blick auf praxisorientierte Anwendung in der Feldforschung) mit Aufnahmetechniken, Transkription, Analyse und Bewahrung akustischer Daten beschäftigen. Im Laufe des Semesters besuchen wir die zwei laufenden Ausstellungen am VMZ (Zuhören im Steilhang und mit Trommeln sprechen) und bearbeiten ausgewählte Fragen in diesen konkreten Forschungs- und Ausstellungskontexten.

Einführende Literatur:

Brabec de Mori, Bernd and Martin Winter, Eds. (2018). Auditive Wissenskulturen: Das Wissen klanglicher Praxis. Wiesbaden: Springer.

Bull, Michael and Les Back, Eds. (2016). The Auditory Culture Reader. London, Oxford, New York: Bloomsbury.

Feld, Steven (2017). On Post-Ethnomusicology Alternatives: Acoustemology. In: Perspectives on a 21st Century Comparative Musicology: Ethnomusicology or Cultural Musicology, edited by F. Giannattasio and G. Giuriati. Luce: Udine, pp. 82-98.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Tsigkas, Alexios
Ethnographic Perspectives on Religion
Seminar
Mo 10.15-12.00

The aim of this course is to review the varied ways in which anthropologists have studied religious beliefs and practices, ranging from magic and witchcraft to New Age spiritualities and the recent resurgence of religious political movements. While our scope is broad, the goal is not to provide a survey of religious traditions but rather to consider how anthropology has grappled with religion as a social phenomenon, as well as an epistemic and ontological category in itself. We will engage with a broad range of ethnographic accounts of religion, both classic and contemporary, across geographic and historical lines in order to ask questions such as: what are the boundaries of religion? What are the stakes, assumptions, and limitations of secular modernity? Can we clearly separate the religious domain from its presumed counterparts–namely science, rationality, or secular politics? What is the relationship between religion and power or, in other words, between theology and ideology?

Anrechenbarkeit:
BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hautpfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)