Veranstaltungstexte FS 20

Aryani, Hesti
Indonesian Language Course
Sprachkurs zweisemestrig
Do 16.15-18.00

This course is designed for complete beginners who are willing to learn Bahasa Indonesia for communication purpose. This 6 ECTS course will be delivered in 2 semesters focusing on basic Indonesian for daily conversation including greetings, self introduction, numbers, days, structuring simple and complex sentences, expressing daily routines, story telling and descriptive presentation. This course will also cover topic based learning materials to learn basic vocabulary and the grammar from various textbooks, both for oral communication and written practice. Some additional contents on the internet such as music, pictures, film excerpts and other media will also be presented as a cultural learning. The Indonesian Language course leads to level A2 according to Common European Framework of Reference (CEFR).

Anrechenbarkeit:
BA: Nicht-romanische, nicht-germanische Sprache (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Other curricular modules (Hautpfach 90)

Binder, Stefan
Kernbereich Religion
Vorlesung
Di 12.15-13.45

Die Vorlesung gibt einen Überblick über die Religionsethnologie und - theorie sowie angrenzende Forschungsgebiete. Dazu gehören: Was ist Religion? Woher kommt sie? Haben alle Menschen Religion? Was ist der Unterschied zwischen Magie und Religion? Sind viele religiöse Vorstellungen und Praktiken irrational, gibt es verschiedene „Rationalitäten“? Wie werden religiöse Traditionen erforscht? Warum ist es oft so schwierig die Grenzen von Religion(en) zu bestimmen? Wie ist das Verhältnis von Moral, Ethik und Religion? Ist unser („westliches“) Verständnis von Religion auf andere Kulturen übertragbar? Was wären Alternativen? Verliert Religion an Bedeutung? Gibt es auch Forschung zu säkularen Lebensformen? Warum sind viele dieser Fragen problematisch? Zur Diskussion dieser Fragestellungen gehen wir durch die Geschichte der ethnologischen Religionsforschung. Darüber hinaus werden auch studienpraktische, disziplingeschichtliche und wissenschaftstheoretische Themen angesprochen.

Lernziel:

Einführung von grundlegenden Studieninhalten der Religionsethnologie und Religionstheorie sowie angrenzender Forschungsgebiete. Überblick über wichtige Themen, Ansätze, Begriffe, Personen sowie zentrale Frage- und Problemstellungen. Motivation zur Auseinandersetzung mit dem Themenfeld. Anregung zum selbstständigen und eigenverantwortlichen Arbeiten. Einblicke in studienpraktische, disziplingeschichtliche und wissenschaftstheoretische Themenfelder, die allgemein für das Studium relevant sind.

Hinweis:

Prüfungstermin: 26. Mai 2020
Wiederholungsprüfung: 11. August 2020, 10:15-11:45 Uhr

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Derks, Annuska
The Social Life of Things
Seminar
Di 14.00-15.45

How can we study the social life of things? What do the (changing) uses, meanings and values of things reveal about our daily lives, gender relations and social distinctions? To what extent do the things that people make, make people? And, does that mean that “things have agency too”?

Appadurai’s collection on The Social Life of Things more than thirty years ago sparked a renewed interest in the entanglements of things and people. From khat to coffee, from bottled water to infrastructure, numerous studies have built on the idea that things have social lives and acquire complex and sometimes unpredictable biographies, forcefully illustrating that making, commodifying and attaching meaning to things is far from a straightforward and unilineal process. These insights have been taken further in several other approaches that seek to radically rethink the relations between people and things, focusing on their co-production and calling into question the line that divides things from people. In this seminar, we will critically engage with the literature on materiality and the entanglements between humans and things. The aim is for students to be able to use these approaches to frame their own research on the social life of one particular thing.

Anrechenbarkeit:

MA: Focus Material Culture and Museum (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Derks, Annuska / Fitzpatrick, Molly / Kuncoro, Wahyu
Southeast Asia in Motion Summer School Yogyakarta: Labour and Work in an Interconnected World
Exkursion
29.06.2020-17.07.2020

In July 2020 there will be another edition of the Southeast Asia in Motion Summer School series. This time, the summer school will be held in Yogyakarta, Indonesia. The three-week program will bring together lecturers and students from the University of Zürich, the host university Universitas Gadjah Mada, as well as from universities in Vietnam, Cambodia, Thailand and Myanmar. The theme of this summer school will be: ‘Labour and Work in an Interconnected World’. Through lectures from experts from participating universities, students will be introduced to the rich and diverse research that is currently being done in and on Southeast Asia, with a particular focus on Indonesia. By setting up and carrying out their own small ethnographic research projects in international and interdisciplinary groups, students will learn to collaborate across national and disciplinary boundaries, communicate in multi-lingual settings, as well as practice ethnographic research skills.

Learning outcome:

1. You have gained insight into the research that is being done in and about Southeast Asia, and created networks with students and researchers working on the region
2. You are able to conduct research in intercultural, interdisciplinary, and multilinguistic groups, and express yourself in English
3. You have developed methodological skills in qualitative research, and expanded your experience in doing fieldwork
4. Your are able to be reflexive about your positionality in the field
5. You have become acquainted with Indonesia, and your interest in Southeast Asia as a region has been sparked (hopefully)

Anrechenbarkeit:
BA: Ethnologische Praxis (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Egli, Werner
Schamanismus - traditionelle und zeitgenössische Formen und ihre theoretische Interpretation
Seminar
Di 10.15-12.00

Das Phänomen des Schamanismus – dem man in Gesellschaften von Sammlerinnen & Jägern ebenso begegnet wie in europäischen Grossstädten – wurde in ethnologischer Perspektive mit unterschiedlichen Schwerpunkten untersucht: mit Fokus auf die Person des Schamanen, seine Funktionen, Tätigkeiten und Bewusstseinszustände; mit Fokus auf die kulturelle Ideologie (Symbolsystem, Kosmologie) und mit Fokus auf die rituelle Praxis. Im 1. Teil des Seminars erarbeiten wir uns einen Überblick über die ersten beiden Schwerpunkte, die auch den Beginn der wissenschaftlichen Schamanismusforschung bei ihrer Auseinandersetzung mit dem sibirischen Schamanismus kennzeichnen. Im 2. Teil beschäftigen wir uns dann mit dem schamanischen Ritual in seinem weiteren gesellschaftlichen Kontext, sowie mit verschiedenen theoretischen Interpretationen dieser rituellen Praxis (Heilverfahren, Psychotherapie, Rollenspiel, rechtliche Mediation, Identitätskonstruktion u.a.m.). Im 3. Teil werden wir uns dann mit Fallbeispielen schamanischer Rituale befassen, um die Relevanz dieser Interpretationen zu prüfen, wobei wir uns ethnografisch auf den asiatischen Raum beschränken werden.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Eisner, Rivka
Master-Colloquium I+II
Do 12.15-13.45

Master-Colloquium I is designed as a workshop for students before they start their fieldwork, museum research or extended literature study. Students get the chance to present their research project and debate their preliminary research concept. The formulation of research questions and state of the art, the writing of the research proposal, theoretical conceptualization, methodological approach, and ethical concerns are discussed with peers, senior researchers and supervisors. To pass the Colloquium, the research projects must be presented and discussed and a written research concept must be handed in before the end of the semester.

Students learn how to present individual research projects and discuss it with colleagues and supervisors. Based on these discussions, they develop or revise their research concept. Students also learn to give constructive feedback on their peers' projects and learn the tricks of the trade of scientific exchange.

Master-Colloquium II is designed as a workshop for students who have returned from fieldwork, done their museum research, or completed their extended literature and archival research. Students present their research results and experiences and discuss each other's research reports. Different issues relating to theory and empirical material, data analysis, and writing are discussed. To pass this course, the research must be presented and the written research report handed in before the end of the semester.

Students learn to convey their research results and research experience and reflect these. They are supported in presenting research findings and learn how to prepare and what to include in a research report. Students learn how to give constructive feedback on others' reports and learn the tricks of the trade of scientific exchange and collaborative knowledge production.

Anrechenbarkeit:

MA: Anthropological Research (Hauptfach 90)

Elabed, Miriam Saada
Visuelle Anthropologie: Ethnographisches Filmfestival Regard Bleu 2020
Praktikum
zweisemestrig, Termine im FS2020:
Do 05.03.2020 10.15-13.45 Uhr
Do 19.03.2020 10.15-12.00 Uhr
Do 02.04.2020 10.15-12.00 Uhr
Do 23.04.2020 10.15-12.00 Uhr
Do 07.05.2020 10.15-12.00 Uhr
Do 28.05.2020 10.15-12.00 Uhr
Do 18.06.2020 09.00-17.00 Uhr
Fr 19.06.2020 09.00-17.00 Uhr
Sa 20.06.2020 09.00-17.00 Uhr
Mo 22.06.2020 09.00-17.00 Uhr

Seit mehr als zehn Jahren wird alle zwei Jahre im Oktober am Völkerkundemuseum der Universität Zürich das ethnographische Filmfestival Regard Bleu durchgeführt. Es ist eine studentische Werkschau, die sich inzwischen zu einer internationalen Plattform für junge studentische FilmemacherInnen weiterentwickelt hat.

Im kommenden Frühjahrssemester und Herbstsemester 2020 wird das Festival im Rahmen eines Lehrforschungsseminars Visuelle Anthropologie gemeinsam mit Studierenden wissenschaftlich weiter entwickelt, geplant und umgesetzt.

Nach einer theoretischen Einführung in den ethnographischen Film und das Format „Filmfestival" wird Ausrichtung und Schwerpunkt des diesjährigen Festivals diskutiert und festgelegt. Die praktische Planung des Festivals (Sichtung und Auswahl der eingereichten Filme, Programinhalte aufbereiten, etc.) wird begleitet durch theoretische Auseinandersetzungen mit dem gesamten Prozess in Forschungsgruppen. Während die Dokumentation und die Reflexion einen wichtigen Teil davon darstellen, geht es auch immer darum, auf das Festival hin zu arbeiten, um dort die Resultate der Forschungsgruppen in entsprechender Form präsentieren zu können.

Lernziel:

Die Studierenden erarbeiten sich ein fundiertes theoretisches Grundwissen zur Visuellen Anthropologie. Die Studierenden planen und organisiseren das Film-Festival Regard Bleu 2020 von Anfang mit, dabei wenden sie ihr theoretisches Wissen praktisch an.

Weblink:

Regard Bleu 2020

Anrechenbarkeit:

BA: Ethnologische Praxis (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Finke, Peter / Heiss, Jan Patrick (Vorlesung)
Adler, Peter / Fischer, Simone / von Dach, Michelle / Woerlen, Salome (Tutorate)
Ethnologische Forschungsmethoden
Vorlesung und Tutorate
Vorlesung: Do 10.15-12.00
Tutorate: Di 12.15-13.45 / Di 14.00-15.45 / Do 08.00-09.45 / Do 12.15-13.45 / Do 14.00-15.45

Diese Vorlesung mit begleitendem Tutorat gibt einen Überblick über die in der Ethnologie verwendeten Methoden und deren unterschiedliche Anwendungen. Dazu gehört neben der jeweiligen Technik selbst vor allem auch die Reflexion über Nutzen und Schwierigkeiten einzelner Vorgehensweisen sowie über die allgemeine Bedeutung von Methoden im Prozess des wissenschaftlichen Arbeitens. Es geht, mit anderen Worten, darum, was EthnologInnen eigentlich machen, wenn sie forschen, wie sie es machen und warum sie es so oder anders machen.

Lernziel:

In diesem Modul werden Studierende mit dem Spektrum an Methoden in der Ethnologie bekannt gemacht. Neben den verschiedenen methodischen Vorgehensweisen werden deshalb auch die jeweiligen Anwendungsmöglichkeiten und Probleme – unter anderem ethischer Art – besprochen, die je nach Situation entstehen können. Zudem werden wir uns mit neueren Ansätzen, wie dem der "multi-sited ethnography", sowie mit Fragen der Datenauswertung beschäftigen.

Anrechenbarkeit:

BA: Einführung in die Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Finke, Peter / Heiss, Jan Patrick (Vorlesung)
Dietz, Daniela / Kukuczka, Anne / Sancak, Meltem (Übungen)
Fachgeschichte
Vorlesung: Di 10.15-12.00
Übungen: Di 12.15-13.45 / Di 14.00-15.45 /Do 08.00-09.45 / Do 12.15-13.45 / Do 14.00-15.45

Die Vorlesung gibt einen Überblick über die Herausbildung und Entwicklung der Ethnologie als eigenständige wissenschaftliche Disziplin in den verschiedenen akademischen Traditionen. Es wird nachgezeichnet, wie aus dem kolonialzeitlichen 'Orchideenfach', das sich ausschliesslich den 'Primitiven' (bzw. den 'Völkern ohne Geschichte', den 'schriftlosen Kulturen') widmete, eine moderne vergleichende Sozialwissenschaft geworden ist, die sich zunehmend für alle menschlichen Angelegenheiten zuständig erklärt. Auch werden die spezifischen Gemeinsamkeiten mit benachbarten Disziplinen der Sozial- und Humanwissenschaften gewürdigt.

Lernziel:

Dabei werden sowohl die unterschiedlichen thematischen Felder und Interessensgebiete der Ethnologie wie auch die verschiedenen theoretischen Schulen und Denkfiguren in ihrer historischen Entwicklung vorgestellt. In der begleitenden Übung werden Aspekte der Fachgeschichte und unterschiedlicher theoretischer Modelle anhand ausgewählter Texte vertieft und diskutiert.

Anrechenbarkeit:

BA: Einführung in die Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Fitzpatrick, Molly
Regionalmodul Südostasien: Anthropological Perspectives on Indonesia
Seminar
Mo 14.00-15.45

Many anthropological concepts and theories find their roots in ethnographic fieldwork in Indonesia. From Geertz’ theories on religion and ritual (1960), to Tsing’s concept ‘friction’ (2005) and Li’s theories on development and ‘the will to improve’ (2007). Indonesia is a vast country of over 17,000 islands that extends across several time zones and covers more than 5,000 km from East to West. In this course we will consider both historical and contemporary anthropological perspectives on this diverse country, paying attention to ongoing political, social, cultural and economic negotiations as well as providing glimpses into the everyday lives of its inhabitants. In our inquiry we will approach Indonesia from different perspectives: Indonesia as a postcolonial nation-state and a young democracy, Indonesia as a large economy yet still unevenly economically developed, and Indonesia as the country with the largest Muslim population in the world. We will read a selection of academic articles and chapters from monographs, and consider a diverse range of topics: from nation building and nationalism to gender and sexuality, and from religion and ritual to (health)care and the body.

Literature (examples):

Geertz, Clifford. 1960. Religion of Java. Glencoe: Free Press.

Li, Tania. 2017. The Will to Improve: Governmentality, Development, and the Practice of Politics. Durham: Duke University Press.

Tsing, Anna L. 2005. Friction: An Ethnography of Global Connection. Princeton: Princeton University Press.

Smith, Catherine. 2018. Resilience and the Localisation of Trauma in Aceh, Indonesia. Singapore: NUS Press.

Anrechenbarkeit:
BA: Regionale Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Flitsch, Mareile
Regionalmodul Ostasien: Eine Ethnologie Chinas in transnationalen Bezügen
Mi 10.15-12.00

Die moderne Ethnologie Chinas ist in einer Geschichte von wenigstens 100 Jahren begründet, die sich in der VR China, in der ehemaligen britischen Kronkolonie Hongkong und in Taiwan sowie in unterschiedlicher Verflechtung mit den westlichen, sowjetischen/russischen, japanischen und zahlreichen weiteren Ethnologien vor allem Asiens entwickelte. Es steht damit heute eine ausgesprochen umfangreiche ethnologische Fachliteratur zu vielen verschiedenen Themen der Ethnologie Ostasiens zur Verfügung, die vor dem Hintergrund dieser Geschichte entstand. Die Bedeutung der ethnologischen Beschäftigung mit der ethnisch pluralen Weltregion in ihren transnationalen Bezügen und Beziehungen in Geschichte und Gegenwart steht heute ausser Frage. Das Regionalmodul vermittelt wichtige Zugänge zur der komplexen Ethnologie Chinas und mithin Studierenden Voraussetzungen, um sich gegebenenfalls in diesem Regionalgebiet zu spezialisieren.

Lernziel:

Gewinnung eines Überblicks über ein Regionalgebiet der Ethnologie; Einblick in die Ethnologie Chinas und Ethnologie in China in ihren transnationalen Bezügen und wissenschaftshistorischen und fachlichen Dimensionen; anhand einschlägiger Fachliteratur Erarbeitung eines eigenen kleinen Forschungsthemas darin; Erkennen welche Möglichkeiten die eigene Spezialisierung auf die Ethnologie Chinas bieten würde; Kernkompetenzen: Quellen kritisieren; Schreiben und Überarbeiten & Literatur recherchieren.

Einführende Literatur:

Bruckermann, Charlotte and Feuchtwang, Stephan: The anthropology of China. China as ethnographic and theoretical critique. London: Imperial College Press 2016.

Dirlik, Arif and Li, Guannan, and Yen, Hsiao-pei: Sociology and Anthropology in twentieth century China. Between universalism and indigenism. Hong Kong: Chinese University Press 2012.

Anrechenbarkeit:

BA: Regionale Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Flitsch, Mareile
Kultureller Verlust - Einblicke in eine Ethnologie der Materialisierung von Trauma
Seminar
Do 16.15-18.00

Debatten über die Folgen von Kolonialismus, über die Provenienz von Sammlungen und die Rechtmässigkeit ihres Verbleibs in europäischen Museen, werfen Fragen nach der zeitlichen und psychischen Reichweite von Traumata auf. Eine rezente «Ethnologie des Abwesenden» stellt sich dem Thema von langfristigen Folgen materiellen, körperlichen, kulturellen Verlustes. Seit einigen Jahren wenden sich Ethnolog*innen zudem den Innenperspektiven ehemals Kolonisierter und ihren Sichtweisen auf die Kolonialmächte und ihr Handeln zu, rücken Objekte als Zeugnisse von Widerstand, Verlust- und Gegengeschichten zu kolonialen Narrativen in den Fokus. Im Blick auf diese vielfältige Materialisierung von Traumata stellen sich die Fragen: Wie lange wirkt ein Trauma und welche Chancen der Wiedergutmachung wurden verpasst? Welche Facetten des Heilens, der Versöhnung, des Schaffens der Bedingungen für gemeinsame Forschungen über Sammlungen, des Neudenkens ihrer Bedeutungen für Urhebergesellschaften, möglicherweise auch der Retraumatisierung sind uns heute bekannt? Ist Repatriierung notwendig, sinnvoll und ist sie auch erwünscht? Der Kurs bietet Einblick in aktuelle Ansätze und Forschungen einer «Ethnologie des materiell Abwesenden». Die Studierenden erarbeiten sich Einblick in laufende Fallbeispiele der Aufarbeitung von kulturellem Verlust. Ziel des Kurses ist es, die Konturen des Forschungsfeldes der Materialisierung kolonialen Traumas zu erarbeiten und zu verstehen, welche Chancen und Notwendigkeiten darin für künftige Forschungen und Vermittlung liegen.

Lernziel:

Im Rahmen des Seminars werden die Konturen eines rezenten Forschungsfeldes erschlossen. Es werden die Grundlagen dafür gelegt, in diesem Forschungsfeld eine eigene kleine Forschung anzulegen, sich ggf. zu spezialisieren. Ein drittes Anliegen ist es die Studierenden zu befähigen, aktuelle Projekte und Entwicklungen nachzuvollziehen und Medienberichte über die Provenienz, Problematik und Reichweite ethnologischer Sammlungen im Kontext aktueller Debatten einzuordnen. Kernkompetenzen: Schreiben und Überarbeiten & Literatur recherchieren.

Einführende Literatur:

Bille, Mikkel and Hastrup, Frida and Soerensen, Tim Flohr: An Anthropology of Absence. Materializations of Transcendence and Loss. New York 2010.

Scholz, Andrea: „Wissen teilen“ als postkoloniale Museumspraxis – Ein Kooperationsprojekt zwischen der Universidad Nacional Experimental Indígena del Tauca (Venezuela) und dem Ethnologischen Museum Berlin. In: Sociologus 2017, Vol. 67.1, S. 59–81. DOI: 10.3790/soc.67.1.59.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Flitsch, Mareile / Ludwig, Lisa
Aktuelle theoretische Debatten zu ethnologischen Museen und Sammlungen
Seminar
Fr 10.15-12.00

Aus der sogenannten "Krise der ethnologischen Museen" ist eine selbstbewusste Generation von Museolog*innen hervorgegangen, die sich den Herausforderungen postkolonialer Diskurse und Kritik stellt. Aktiv sucht sie praktische und theoretische Lösungen zur Dekolonisierung der Museen, Sammlungen, Ausstellungen und Vermittlung. Dies ist in einer Zeit, in der das Museum als zukünftigen Arbeitsort für an der Universität ausgebildete Ethnolog*innen wieder stärker in den Blick rückt, auch für Studierende interessant. Der Kurs bietet Einblick in laufende Debatten einer (selbst)kritischen Ethnomuseologie und vermittelt Kompetenzen für die Reflexion über ethnologische Museen heute. Wo stehen die Museen, wo steht die Arbeit von Ethnomuseolog*innen am Beginn der zweiten Dekade des 21. Jhts. und welche Zukunft zeichnet sich bereits ab?

Lernziel:

Kennenlernen zentraler aktueller theoretischer Debatten zu ethnologischen Museen und Sammlungen, Kernkompetenzen: Scheiben und Überarbeiten eigener akademischer Texte und Rezeption von Fachtexten, Literatur recherchieren und deren Ergebnisse analysieren, referieren, präsentieren und diskutieren

Literatur zum Einstieg:

Kraus, Michael; Noack, Karoline (Hg.) (2015): Quo vadis, Völkerkundemuseum? Aktuelle Debatten zu ethnologischen Sammlungen in Museen und Universitäten. 1., Aufl. Bielefeld: transcript (Edition Museum, 16).

Edenheiser, Iris; Förster, Larissa (Hg.) (2019): Museumsethnologie - Eine Einführung. Theorien - Debatten - Praktiken. Dietrich-Reimer-Verlag. Berlin: Reimer Dietrich (Ethnologische Paperbacks).

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Geiger, Danilo
Distanzierung oder Engagement? Ethische Positionen der Ethnologie im Umgang mit indigener Identitätspolitik
Seminar
Mo 16.15-18.00

Ist die Anrufung radikaler kultureller Differenz durch indigene Minderheitenbewegungen faktenfreier Schwindel oder ein Akt sozialer Kreativität? Ist ihre Rede davon, (ein)geborene „Naturschützer" zu sein und Alternativen zur Logik des Kapitalismus zu verkörpern, politischer Opportunismus oder legitimes marketing von bedrohten Minoritäten? Verstösst, wer sie unterstützt, gegen die wissenschaftliche Redlichkeit, oder verlangt das Berufsethos des Ethnologen/der Ethnologin geradezu danach, sich mit ihrer Sache zu solidarisieren? Die Ethnologie arbeitet sich seit langem an diesen Fragen ab und bezieht gegensätzliche ethische Positionen – hier strikter „Wissenschaftlichkeit" verpflichtete Forschung, dort politische Anwaltschaft für subalterne Gruppen. Das Seminar will die Studierenden mit den widerstreitenden Ethiken der Repräsentation des indigenen „Anderen" vertraut machen, ihnen ihre ProtagonistInnen näherbringen, und sie in die Lage setzen, selber Kriterien zu entwickeln, anhand derer sie indigene Identitätsbehauptungen und politisch-rechtliche Ansprüche beurteilen können. Geographischer Schwerpunkt ist Lateinamerika – das Gravitationszentrum indigener Identitätspolitik -, ergänzt um US- amerikanisches, australisches und asiatisches Material.

Literaturangaben:

- de la Cadena, Marisol, und Orin Starn (Hrsg.). 2007. Indigenous experience today. Oxford: Berg.

- Clifford, James. 2013. Returns: Becoming indigenous in the twenty- first century. Cambridge, MA: Harvard University Press.

- Ellison, Susan. 2018. "Indigeneity in anthropology", in: The international encyclopedia of anthropology. Edited by Hilary Callan (Ed.-in-Chief), https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118924396.wbiea2060

- Hale, Charles R. 2006. Activist research v. cultural critique: Indigenous land rights and the contradictions of politically engaged anthropology. Cultural Anthropology 21(1):96-120.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Erweiterungen (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)

Ghosh, Banhishikha
Bengali Language Course
Sprachkurs zweisemestrig
Mi 16.15-18.00

This course introduces students to elementary Bengali (or Bangla, as it is also called), and provides them the opportunity to comprehend and communicate using the language at a basic level. The broader aim of the course is to aid students in conducting their fieldwork during their excursion on the topic of Anthropology of the state in Bangladesh (https://www.isek.uzh.ch/de/ethnologie/studium/exkursionen/2020Bangladesh.html).

With over 185 million speakers in Bangladesh and India (specifically in West Bengal and Tripura: states located in eastern and north eastern parts of India respectively) Bangla is a widely spoken language. It is also spoken by a significant section of the Bengali diaspora settled in different areas around the globe. As a language, it has a significant literary and intellectual tradition. While the origin of the language is often debated (between 10th century and 7th century CE), modern Bengali language finds its way back to the Bengali Renaissance (a major cultural social and literary movement which took place in the pre-partition undivided Bengal in the 19th century).

There are two major styles of speaking Bangla today: i) Bangladeshi Bengali: which is influenced highly by Perso-Arabic vocabulary, and ii) Bengali spoken in West Bengal and Tripura, which draws highly from Sanskrit vocabulary. The formation of these two styles was influenced by the partition of India and the creation of East Pakistan (which later became Bangladesh) and West Bengal (a state within India). Incidentally the language played a major role in fostering the national freedom movement in Bangladesh as well. The course introduces the historical, social and linguistic milieu in which Bengali language developed and aims to aid the learners to understand the language and carry on their anthropological research in contemporary Bangladesh.

Anrechenbarkeit:
BA: Nicht-romanische, nicht-germanische Sprache (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Other curricular modules (Hautpfach 90)

Heiss, Jan Patrick
Research Seminar on Ethics, Religion and Knowledge
Seminar
Mi 14.00-15.45

To live a life, to give direction to one’s life, to make ethical decisions and ponder on religious issues are activities carried out or done by individuals/single human beings. All these themes thus direct our attention to those who produce these activities. Anthropology does, however, hardly try to understand what the nature of individuals is. We will focus on individuals. How should we think them in anthropology? How could we study them and what is the relation between individuals and the society they are part of? From this perspective, we will also try to fathom out in how far the activities mentioned above can be captured by the generalising approach that largely is oblivious to the individual and characteristic of anthropology at the same time. Major authors we are going to read are Rapport, Simmel, Jackson, Throop, Desjarlais and Piette.

Learning Outcome:

This research seminar introduces central theoretical debates and empirical case studies dealing with the anthropology of ethics, knowledge, and religion. Students familiarise themselves with the relevant literature, understand how the three themes are interrelated, identify an original research topic, develop a relevant research question and write a research paper on the basis of their own academic interests in these fields.

Anrechenbarkeit:

MA: Focus Ethics, Religion, Knowledge (Hauptfach 90, Nebenfach 30 und Nebenfach 15)

Ichinkhorloo, Byambabaatar
Political ecology of pastoralism: The case of Mongolia and Inner Asia
Seminar
Mo 16.15-18.00

This seminar will discuss the challenges and transformations that pastoral societies experience, with special emphasis on Mongolia. Pastoralism worldwide has been the subject of debate, its production system seeming to be ecologically benign and/or harmful. There is some heated debate as to whether the pastoralists should be sedentarised or not. Reading through the theoretical and ethnographic writings, we will examine how pastoral herders persist and become adapted to state and development interventions, climate change, and uncertainties in a rapidly changing world.

Learning objectives:

The aim of this course is to provide understanding about pastoral societies and how their social and economic systems encounter with market economy, political changes and environmentalism. It will analyse state and development intervention in the cases of Mongolia and China where science and politics met under conservationist and free market agenda leading to power inequalities, social conflicts and growing income disparities among pastoral communities. The cases of Inner Asian countries will be examined focusing on aspects of governance, kinship, natural disasters, and access to resources. Another objective of this course is to carry out critical analysis of development intervention and imposition of Euro-American knowledge and practices. Although the political economy literature is inherently critical, we will explore possibilities for putting the critique into practice—considering the potential ways in which development interventions might better accommodate or mitigate power difference, and asking ourselves what role anthropology can play in the development sector.

Literature:

The reading list will be provided at the introduction and uploaded into OLAT.

Anrechenbarkeit:

MA: Focus Transformation and Development (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Joniak-Lüthi, Agnieszka
Humans and infrastructure: Sociomaterial encounters in an interconnected world
Seminar
Mo 12.15-13.45

Although roads and other infrastructures are ubiquitous, until recently they have existed only on the margins of anthropological enquiry. This has changed in the past decade, as the anthropology of infrastructure has become a burgeoning debate within our discipline. Anthropologists studying infrastructure try to understand how social relations are articulated through and become layered in it, and how they produce specific subjectivities. Infrastructures can be platforms for the projection of power, consider for example the massive dam on the Yangzi River in China, which was built to impress and to show the new-found power of the Chinese state. At a more mundane scale, people also project multiple expectations onto infrastructures, for example, expectations of becoming wealthier, connected, ‘modern’ or of having a better life. Social science scholars also consider the tensions surrounding many infrastructure projects like expressways or wind turbines.

The course language is English and contents are based on literature in English. However, the seminar papers may be written in German and an occasional use of German in oral interventions is possible.

Learning Outcome:

In this seminar we will read about, analyze and discuss key concepts and debates that engage infrastructure studies scholars across social sciences. We will focus on the social complexity of infrastructure and use it as a lens through which to study global entanglements: the circulation of investment capital, resources, pollution, knowledge, workers, ideas of modernity, and more…

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Erweiterungen (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)

Killias, Olivia
Kernbereich Politik und Recht
Vorlesung
Do 10.15-12.00

Die Vorlesung gibt einen Überblick über Themen der politischen Anthropologie. Macht und Recht sind Grundlagen jeder Vergesellschaftung und mit jeweils kulturspezifischen Vorstellungen, Institutionen und Praktiken verbunden, die diese Sphären gestalten. Dabei bezeugt die ethnologische Literatur ein breites Spektrum von Optionen, wie politische Ordnung und Macht erzeugt und angewendet, begrenzt oder bekämpft wird. U.a. werden diese Themen erörtert: Egalitäre Gesellschaften und elementare Machtprozesse; Religion und Macht; das Verhältnis von Macht und Gewalt; Prozesse der Staatenbildung; Konflikte und ihre Regelung; Krieg; Mobilisierung, Widerstand und soziale Bewegung. An ethnographischen Beispielen wird die Dynamik dieser Prozesse veranschaulicht. Nebst der ethnologischen Perspektive wird auch die spezifisch moderne Gestaltung der politischen und rechtlichen Sphäre thematisiert, um die Dilemmata zeitgenössischer Gesellschaften, insbesondere des globalen Südens, zu verstehen.

Lernziel:

Ziel der Veranstaltung ist es politische Prozesse auf lokaler, nationaler und globaler Ebene in ihren jeweiligen Kontexten zu verstehen und analysieren. Studierende erhalten einen Überblick über wichtige Themen, Ansätze, Begriffe, Personen sowie zentrale Frage- und Problemstellungen. Damit wird auch das Verständnis und die Motivation zur Auseinandersetzung mit dem Themenfeld sowie zum selbstständigen und eigenverantwortlichen Arbeiten angeregt. Studierende erhalten so Einblicke in studienpraktische, disziplingeschichtliche und wissenschaftstheoretische Themenfelder, die allgemein für das Studium relevant sind.

Hinweis:

Prüfungstermin: Donnerstag, 28. Mai 2020, 10:15 – 11:45 
Wiederholungsprüfung: Donnerstag, 13. August 2020, 10:15 – 11:45

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Killias, Olivia
BA-Kolloquium
Kolloquium
Fr 12.15-13.45

Das Kolloquium findet wöchentlich statt und ist als Werkstatt konzipiert. Es begleitet Studierende, die bereits eine (von der jeweiligen Betreuungsperson abgesegnete) Disposition zum Thema ihrer BA-Arbeit ausgearbeitet haben, bei der Weiterentwicklung und dem Schreiben ihrer Arbeit. Im Rahmen des Kolloquiums stellen Studierende ihre BA-Arbeit vor und diskutieren diese mit der Dozierenden und Mitstudierenden. Je nach Stadium und Fokus der Arbeiten werden unterschiedliche Schwerpunkte problemorientiert diskutiert (Konzept und Strukturierung der Arbeit, Umgang mit Literatur, Verschriftlichung und Repräsentation, Einsatz unterschiedlicher Textgenres) und verschiedene Kernkompetenzen des wissenschaftlichen Austausches (schriftlich sowie mündlich) eingeübt.

Voraussetzung:

Buchung der BA-Arbeit. Ab Herbstsemester 2019 buchen Studierende die Bachelorarbeit während der vom Studiendekanat angegebenen Modulbuchungsfrist. Bitte beachten Sie auch die Informationen auf der Webseite des Studiendekanats. Im Merkblatt Bachelorarbeit (PDF, 76 KB) ist definiert, wer am ISEK-Ethnologie betreuungsberechtigt ist. Eine aktuelle Liste mit möglichen Betreuungspersonen finden Sie hier.

Wichtig: Vor der Buchung einer Bachelorarbeit muss die Disposition von der Betreuungsperson angenommen worden sein. Bitte reichen Sie die Bestätigung für die angenommene Disposition (PDF, 17 KB) zu Beginn des Semesters, in dem Sie die Arbeit schreiben, im Bachelorkolloquium ein.

Anrechenbarkeit:

BA: Abschluss (Hauptfach 120)

Leemann, Esther
Methods and Research Design
Seminar
Mo 10.15-12.00

This module introduces master students to the ‘hows and whys’ of using qualitative and quantitative research methods and prepares them for their upcoming fieldwork. The course covers the entire research process from the initial planning and preparation stages (finding an appropriate topic, thinking about the research’s theoretical basis, generating the research problem, choosing a methodology, selecting a case, writing a research proposal), to collecting and analyzing data (uses of secondary data, sampling strategies, interviews, participant observation, field notes, surveys, social mapping, visual data; grounded theory, narrative and discourse analysis; transcripts, coding, using computer software), and writing up. We will look into a range of topics like ethical issues, entering, relations in and leaving the field and keeping records. By the end of the courses students will be able to submit a research proposal (Forschungskonzept).

Learning Outcomes

1. Students know the ‘hows and whys’ of using qualitative and quantitative research methods: They know the entire research process from the initial planning and preparation stages to collecting and analyzing data and writing up.
2. Students know important ethical issues involved in doing anthropological research (relations in the field and beyond).
3. Students will be able to submit the methodological part of a research proposal.
4. Students are prepared for their upcoming fieldwork.

Anrechenbarkeit:

MA: Anthropological Research (Hauptfach 90)

Luchsinger, Tanja
Doing Ethnography
Übung
Mo 12.15-13.45

In this course, you will apply ethnographic methods within the framework of a small individual research project. The aim is to learn how to set up an ethnographic research project independently, which means finding a research question, developing a research design and getting familiar with different methodological approaches. You will carry out your individual project, analyse your findings and put them into writing while we will be discussing important issues concerning this process via short readings in our sessions.

Part of the course are two small presentations about your individual project, two written assignments (writing sample of 500 words plus final research report of 2000 words) as well as active participation in the discussions.

This module can serve as a preparation or for your own research in the future.

The class can be held either in English or German depending on the students taking part.

Anrechenbarkeit:

BA: Ethnologische Praxis (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hautpfach 90 und Nebenfach 30)

Meier, Anina
Einführung in die Anthropology of good life
Seminar
Mi 14.00-15.45

Well-being, Future-making, Imagination und Hoffnung sind Schlagworte in der gegenwärtigen Ethnologie. Sie lassen sich unter dem Überbegriff Anthropology of the good fassen und markieren einen kürzlichen turn in der Ethnologie, bei diesem auf das Gute, the good, fokussiert wird (Robbins 2013). Vorstellungen von einem guten Leben wurden dabei als zentrales Motiv für das Handeln von Akteuren, sowie deren sozial-materielle Lebensausgestaltung entdeckt.  Das Seminar bietet einen Einstieg in das immer relevanter werdende Forschungsfeld. Es werden mit Blick auf die ethnologische Fachgeschichte und den gegenwärtigen Forschungsstand von Anthropology of the good life aufgezeigt, in welchen Facetten und Forschungsrichtungen sich das neue Forschungsfeld präsentiert und wie es sich innerhalb der Disziplin fachhistorisch verortet. Zudem wird der Frage nachgegangen, wie das Konzept von good life in der Ethnologie bis anhin theoretisiert und methodisch bearbeitet wurde. Dazu werden unterschiedliche thematische und regionale Fallbeispiele beleuchtet. Wobei veranschaulicht wird, wie Vorstellungen von good life lokal situativ ausdifferenziert sind, und welche weitreichenden Strategien und Handlungsmuster von Akteursgruppen sich daraus ergeben. Ein Augenmerk wird dabei auf das Zusammenspiel, bzw. den Widerspruch, von lokalen Vorstellungen von Wohlergehen und globalen Agenden und Strömungen gelegt.

Lektüre zum Einstieg:

Robbins, Joel. 2013. „Beyond the suffering subject: toward an anthropology of the good.“ Journal of the Royal Anthropological Institute. 19:447–462.

Eriksen, Thomas Hylland. 2015. Small Places, Large Issues. An introduction to social and cultural anthropology. London: Pluto Press. (Abschnitt: Anthropology and the good life, S. 9)

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Erweiterungen (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)

Neuhaus, Juliane
Regionalmodul Ozeanien: Forschungen aus Ozeanien
Seminar
Di 10.15-12.00

Dieses Seminar behandelt aktuelle ethnographische Untersuchungen aus der Region Ozeanien. Meist dominieren nicht-Einheimische Ethnologen die Fachdiskurse, hier stehen vor allem Forschungen und Texte einheimischer Ethnologen im Zentrum. Wir beschäftigen uns mit in Europa und den USA weniger bekannten Autorinnen und Autoren, ihren Herangehensweisen, ihren Fragen und ihren Analysen aktueller Themen der Region. Zusätzlich werden unter den Stichworten "reverse anthropology", "participatory anthropology" weitere Möglichkeit untersucht, mit einheimischer Beteiligung ethnographische Untersuchungen durchzuführen.

Anrechenbarkeit:
BA: Regionale Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Neuhaus, Juliane
Switzerland for Incomings
Seminar
Di 14.00-15.45

The module "Switzerland for Incomings" is targeted at exchange students from all faculties being guest at UZH with an interest to develop especially anthropological vistas on Switzerland.

We combine learning extra muros (outdoors’ application of ethnographic methods) with explorative and web-based learning. We impart knowledge of different ethnographic methods such as systematic observation, photo ethnography and interviewing. In class, we discuss texts prepared at home. These texts take in focus different aspects of contemporary Switzerland. We question current images about Swissness and Switzerland.

Please contact your teacher Juliane Neuhaus at: juliane.neuhaus@uzh.ch and provide information about

  • your home university
  • your major/minor
  • years of study in
  • Bachelor/Master

It is a thematic module granted with 6 ECTS and graded. This module may only be booked by mobility students (incoming students), both at bachelor's and master's levels. Bookings from other students will be cancelled.

Powroznik, Maike
Praxismodul Museumsethnologie
Praktikum
Do 14.00-15.45

Das Rahmenthema dieses Seminars ist der Diskurs um Sinn und Zweck, Struktur und Inhalt, Theorie und Praxis heutiger ethnologischer Museen und ihrer Sammlungen.

Am Beispiel des Völkerkundemuseums der Universität Zürich wird die „Institution Ethnologisches Museum" erarbeitet und ihr Verhältnis zur universitären Ethnologie thematisiert. Ausgangs- und Bezugspunkt ist „das Objekt", angenähert als „Subjekt" ethnografischen Sammelns, Bewahrens, Forschens und Vermittelns.

Unter Einbeziehung der Abteilungen des Museums – Kuratorium, Restaurierung, Archive, Fotografie, Gestaltung – wird ein Einblick in die komplexen Tätigkeits- und Aufgabenbereiche, in aktuelle Diskussionen und Entscheidungsfindungen gegeben, werden die verschiedenen Ebenen eines Gegenstandes in Dialog gesetzt.

Praktische Übungen zu spezifischen Themenbereichen und Fallbeispielen sind integraler Bestandteil des Moduls. Von den Teilnehmenden wird regelmässige Präsenz und aktive Mitarbeit erwartet.

Lernziel:

Studierende lernen die praktische Arbeit an einem ethnologischen Museum kennen und werden mit aktuellen Debatten in der Museologie vertraut. In Zusammenarbeit mit den technischen und wissenschaftlichen Abteilungen des Völkerkundemuseums werden die verschiedene Dimensionen von Museumsarbeit erlernt und Einblicke in aktuelle Forschungs- und Ausstellungsprojekte der Mitarbeitenden gewährt.

Literaturangaben:

• Edenheiser, Iris und Förster, Larissa (Hg.), Museumsethnologie. Eine Einführung. Theorien - Debatten - Praktiken. Berlin: Reimer 2019.

• Flitsch, Mareile, Des Menschen Fertigkeit – Ethnologische Perspektiven einer neuen Wertschätzung praktischen Wissens / On Human Skill – Anthropological Perspectives on a New Appreciation of Practical Knowledge.Antrittsvorlesung. Völkerkundemuseum der Universität Zürich 2014.

• Kraus, Michael und Noack, Karoline (Hg.), Quo vadis, Völkerkundemuseum? Aktuelle Debatten zu ethnologischen Sammlungen in Museen und Universitäten.Bielefeld: Transkript 2015.

Anrechenbarkeit:
BA: Ethnologische Praxis (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Schulz, Mascha
Ethnologie des Staates
Mo 17.02.2020 16-18 Uhr Vorbesprechung
Mi 19.02., 04.03, 18.03., 01.04. und 22.04.2020 jeweils 08.00-12.00 Uhr
Di 31.03. und 21.04.2020 18.00-20.30 Sondersitzungen

Während die Ethnologie lange dafür bekannt war sich vor Allem für ‘staatenlose Gesellschaften’ und Machtstrukturen, welche parallel zu Staatlichkeit bestehen, zu interessieren, hat die Ethnologie des Staates in der letzten Dekade eine großen Ausschwung erfahren. Aber: Was ist der Staat und wie können wir ihn „fassen"? Wie können wir Staatlichkeit erforschen und welchen spezifischen Beitrag kann die Ethnologie bzw. die ethnographische Methode zu Debatten zum Staat leisten? Wir werden uns im Seminar sowohl mit den klassischen Texten und dem Wandel innerhalb der politischen Ethnologie beschäftigen, wie auch einen ersten Überblick über die neueren Entwicklungen und Themen wir Bürokratie, e-governance, Polizeiforschung oder Parteipolitik verschaffen. Während wir uns mit Literatur von diversen Kontexten – wie etwa Frankreich, Großbritannien, Ägypten, Nordzypern oder Bolivien beschäftigen, wird ein regionaler Schwerpunkt auf Südasien liegen.

Lernziel:

Dieses Seminar wird in Vorbereitung auf die Lehrforschung (Exkursion) nach Bangladesch im Sommer 2020 anboten, kann jedoch auch als eigenständige Veranstaltung gewählt werden. Für diese beiden Gruppen wird es unterschiedliche Leistungsnachweise geben. Studierende werden ermutigt ggf. bestehende, spezifische Interessensschwerpunkte zu bekunden, sodass diese Themen im Seminar mit berücksichtigt werden können.

In Vorbereitung auf die Exkursion soll sowohl ein Überblick über zentrale Debatten, Theorien und Konzepte in der Ethnologie des Staates gegeben werden, wie auch praktisch gefragt werden, wie Ethnographien zu Teilaspekten des Staates aussehen können. Auch Studierende, die nicht an der Lehrforschung in Bangladesch teilnehmen, wird die Möglichkeit gegeben, erste eigene Forschungsideen zu entwickeln und ggf. auszutesten.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Schulz, Mascha
Lehrforschung in Bangladesch: Researching the State - Politik, Patronage und Staatlichkeit in Bangladesch
Exkursion
4 Wochen im Sommer 2020

Die Teilnahme an der Exkursion bietet eine hervorragende Möglichkeit praktische Feldforschungserfahrungen zu sammeln, eine spannende Region kennen zu lernen und sich mit Studierenden und Lehrenden vor Ort auszutauschen. Im Frühjahr 2020 erarbeiten sich die Studierenden in dem Seminar einen Überblick zur Literatur und aktuellen Forschungsansätzen zum Thema Politik, Patronage und Staatlichkeit in Bangladesch. Auf der Grundlage werden dann individuelle, kleine Forschungsideen entwickelt, welche die Studierenden anschließend während der Exkursion im Sommer 2020 mit Unterstützung der Dozentin und Ansprechparter_innen vor Ort durchführen. Die Studierendenexkursion bietet Einblicke in einen besonders interessanten Kontext postkolonialer Staatlichkeit, sowie Gelegenheit zur Auseinandersetzung mit einem höchst aktuellen Forschungsfeld.
Voraussichtliche Dauer der Exkursion: 28.07.2020-30.08.2020

Lernziel

Studierende können in der Exkursion erste praktische Forschungserfahrungen sammeln. Dabei lernen sie, eine eigene Forschungsidee zu entwickeln, umzusetzen und auszuwerten.

Hinweise

Das Exkursionsangebot richtet sich vor Allem an Masterstudierende und Studierende im fortgeschrittenen BA-Studium. Bei Interesse wird die Gelegenheit gegeben, während oder nach der Exkursion Forschungsübungen in Vorbereitung auf die BA- oder MA-Arbeit durchzuführen. Bei einer einschlägigen thematischen und theoretischen Vorbildung können auch Forschungsübungen zu ggf. abweichenden, selbstgewählten Themen durchgeführt werden. Interessierte Studierende können ihr Interesse ab sofort per Email (mascha.schulz@uzh.ch) bekunden und ebenso Fragen loswerden. Eine ausführliche Informationsveranstaltung wird im Februar 2020 stattfinden. Eine endgültige Zusage wird erst nach der Informationsveranstaltung gegeben.

Literaturangaben

Zur Geschichte Bangladesch und für einen allgemeinen Überblick zum Land:
- van Schendel, Willem. 2009. A History of Bangladesh. Cambridge: Cambridge University Press.
- Lewis, David. 2011. Bangladesh: Politics, Economy and Civil Society. Cambridge: Cambridge University Press.
- Riaz, Ali and Mohammed Sajjadur Rahman. 2016. Routledge Handbook of Contemporary Bangladesh. London: Routledge.
- Uddin, Sufia M. 2006. Constructing Bangladesh: Religion, Ethnicity, and Language in an Islamic Nation. Edited by Carl W. Ernst and Bruce B. Lawrence. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.

Neuere Ethnographien:
- Berger, Tobias. 2017. Global Norms and Local Courts: Translating "the Rule of Law" in Bangladesh. Oxford: Oxford University Press.
- Chowdhury, Nusrat Sabina. 2019. Paradoxes of the Popular: Crowd Politics in Bangladesh. Stanford: Stanford University Press.
- Gardner, Katy. 2012. Discordant Development: Global Capital and the Struggle for Connection in Bangladesh. London, New York: Pluto Books.
- Hoek, Lotte. 2014. Cut-Pieces: Celluloid Obscenity and Popular Cinema in Bangladesh. New York, West Sussex: Columbia University Press. - Shehabuddin, Elora. 2008. Reshaping the Holy. Democracy, Development and Muslim Women in Bangladesh. New York: Columbia University Press.
- Mookherjee, Nayanika. 2015. The Spectral Wound: Sexual Violence, Public Memories, and the Bangladesh War of 1971. Durham & London: Duke University Press.
- Karim, Lamia. 2011. Microfinance and Its Discontents: Women in Debt in Bangladesh. Minneapolis & London: University of Minnesota Press.

Einige Artikel zum Thema Politik, Patronage und Staat:
- Suykens, Bert 2018. '"A Hundred Per Cent Good Man Cannot do Politics": Violent Self-Sacrifice, Student Authority, and Party-State Integration in Bangladesh.' Modern Asian Studies 52
- Ruud, Arild Engelsen 2010. 'To Create a Crowd: Student Leaders in Dhaka.' In Power and Influence in India: Bosses, Lords and Captains, edited by Pamela Price and Arild Engelsen Ruud, 70–95. New Delhi: Routledge.
- Ruud, Arild Engelsen. 2001. 'Talking Dirty about Politics: A View from a Bengali Village.' In The Everyday State & Society in Modern India, edited by Christopher John Fuller and Véronique Bénéï, 115–36. London: C.Hurst & Co.(Publishers) Ltd.
- Naher, Ainoon. 2006. 'Gender, Religion and Development in Rural Bangladesh.' PhD diss., Heidelberg University.
- Mapril, José. 2014. 'A Shahid Minar in Lisbon: Long Distance Nationalism, Politics of Memory and Community Among Luso-Bangladeshis.' South Asia Multidisciplinary Academic Journal 9.
- Huang, Julia. 2016. '"Do It Yourself" Development: Ambiguity and Relational Work in a Bangladesh Social Enterprise.' PhD diss., London School of Economics and Political Science
- Jackman, David. 2017. 'Living in the Shade of Others: Intermediation, Politics and Violence in Dhaka City.' PhD diss., University of Bath.
- Hackenbroch, Kirsten, and Shahadat Hossain. 2012. 'The Organised Encroachment of the Powerful"- Everyday Practices of Public Space and Water Supply in Dhaka, Bangladesh.' Planning Theory and Practice 13 (3): 397–420.
- Gilbert, Paul Robert. 2018. 'Class, Complicity, and Capitalist Ambition in Dhaka’s Elite Enclaves.' Focaal 81: 43–57.
- Alexander, Claire. 2013. 'Contested Memories: The Shahid Minar and the Struggle for Diasporic Space.' Ethnic and Racial Studies 36 (4): 590–610.
- Ruud, Arild Engelsen, and Mohammad Mozahidul Islam. 2016. 'Political Dynasty Formation in Bangladesh.' South Asia: Journal of South Asian Studies 39 (2): 401–14.
- Suykens, Bert, and Aynul Islam. 2013. 'Hartal as a Complex Political Performance: General Strikes and the Organisation of (Local) Power in Bangladesh.' Contributions to Indian Sociology 47 (1): 61–83.

Anrechenbarkeit:

BA: Ethnologische Praxis (Hauptfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hautpfach 90 und Nebenfach 30)

Soeylemez, Hatice
Glocalization of Social Movements with a Focus on Alternative Education
Seminar
Mi 12.15-13.45

Various social movements appear to be grassroots and/or originated at the local level, however during this seminar through engagement with various anthropological and other social research, students will be able to see that these emerge as global trends in a reciprocal relationship between the global and the local (glocalization and reverse glocalization). These movements are largely overlapping and each movement can be studied within the context of other movements.

In this course, the most prominent trends, especially in conjunction with the alternative education movement will be surveyed: “distancing from ideologies” (apoliticization, neutrality), “spirituality” (new age: non-religious religion, East Asian religions, Sufism), “ecology” (fair trade, organic foods, recycling, composting, reducing plastic, upcycling, happy animals, permaculture, capitalizing non-consumerism), “reverse migration to the rural/nature” (village movements, tiny house), “weakening of the nation-state identity” (global/world citizenship) and democratization (civic rights, embracing diversity).

A special emphasis will be placed on the glocalization of alternative education (community-building {cooperatives}, community-based education, emerging discourses around alternative education, state embracing of alternative education in Finland) and education in general (educational reforms at the state level, educational import and policy borrowing, transnationalization of education).

Learning objectives

In this seminar, the core discussions and concepts around glocalization will be introduced. Various global social movements in relation to alternative education will be discussed through reading assignments (two articles per week). By taking turns in presenting the reading assignment articles, students will have a chance to develop their skills in giving academic talks. Through the final exam and\or the final paper assignment, students will also be able to create their own thematic texts and express their knowledge in the field of glocalization of social movements.

Literature:

It will be provided in the syllabus. However, those of you who would like to have a preliminary idea of a field, you may read "Local Meanings, Global Schooling: Anthropology and World Culture Theory" edited by Anderson-Levitt, K.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Stierlin, Henriette
The Ayoreo and their honey
Seminar
Mi 16.15-18.00

Material culture in general refers to the physical objects of a culture, but it can include also other things such as an occupied space or resources, and these closely interact with the people who use them. In this course we examine how indigenous beekeeping in the Amazonas has its traditions, technical and entomological knowledge. Its practice, including the harvesting of honey, beeswax and gathering the other valuable products from native stingless bees, is passed on from generation to the next, together with the correspondent material culture and religious practices. Today the recognition that indigenous knowledge plays an important role in sustainable development projects is essential to understand how this resource became of importance, its role in the indigenous technical know-how and cosmovision. With the aim of the Ayoreo group`s knowledge of bees and honey in the Eastern lowlands of Bolivia, we will examine its role not just on a technical level, but in social relations and mythological structures too.

Lernziel

Studierende erarbeiten sich einen allgemeinen Überblick über die materielle Imkereikultur der Ayoreos. Studierende können diese Imkereikultur der Ayoreos aus technischer, sozialer und mythologischer Sicht beschreiben.

Kernkompetenzen: Die Studierenden können Texte schreiben und überarbeiten und Literatur suchen.

Anrechenbarkeit:

BA: Kernbereiche der Ethnologie (Hauptfach 120, Nebenfach 60 und Nebenfach 30)

Tsigkas, Alexios
For What it's Worth: Anthropologies of Value
Seminar
Di 12.15-13.45

We use the concept of value to capture social as well as economic worth: our values embody what we deem most significant in our lives; value enables the exchange of goods of different kinds and the instituting of markets and economies at different scales. Yet the two notions of value are neither mutually exclusive, nor the result of etymological happenstance; it is precisely this trajectory from values plural to value singular-and back-that students will investigate in this course.

The concept of value has indeed provided a grammar for anthropology with which to engage a broad spectrum of social phenomena-economic, political, ethical: value represents worth, yet it also lays the groundwork for distinction, and by extension, hierarchy. How is value assigned to, and how does it render disparate entities–material or otherwise–comparable and, therefore, exchangeable? The aim of this course is to examine value as both quality and quantity and, further, to assess how the separation of economic from social value is maintained and how it can be bridged.

We begin from a notion of value as an organizing principle of social life and grapple with the possibility of a distinction between "modern" and "non-modern" value(s), before we move on to matters of exchange. Studies of "the gift," perhaps the most enduring legacy of anthropological thought, will be followed by an examination of its presumed other, the commodity form, as we consider questions of equivalency, circulation, and price, as well as the more elusive fields of valuation such as consumption, desire, and taste. We will grapple with these questions through a variety of texts, as we seek to incorporate the particular and the ethnographic into more theoretical discussions concerning the nature of value.

Anrechenbarkeit:
MA: Thematic, Regional and Methodological Extensions (Hautpfach 90 und Nebenfach 30)

Tsigkas, Alexios
Lecture Series in Social Anthropology
Kolloquium
Di 16.15-18.00

For the weekly lecture series in Social and Cultural Anthropology we invite scholars engaged in ethnographic research, at ISEK and beyond, to present their work. The topics of the presentations vary, covering a broad range of themes, geographic and cultural areas, and provide insights into current research and debates in Social and Cultural Anthropology. The presentations are followed by a discussion with the invited scholar.

Learning goals

Students are exposed to the breadth and diversity of ethnographic research, both at ISEK and internationally, and become familiar with current debates in anthropology. In addition, the Colloquium provides a forum for dialogue and scholarly exchange, while students explore the potential of the academic presentation as a form of knowledge production in Social and Cultural Anthropology.

Requirements

Module assignments are designed to help students engage more closely with the weekly lectures and the topics they address. These include background biographic and thematic research on guest speakers, as well as protocols detailing the lectures and ensuing discussions.

The course language is English.

Program

Lecture Series in Social Anthropology Spring Semester 2020 (PDF, 78 KB)

Anrechenbarkeit:
BA: Thematische Erweiterungen (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)
MA: Anthropological Theories (Hauptfach 90 und Nebenfach 30)

Vogt, Lindsay
Anthropology of Water
Seminar
Do 12.15-13.45

As liquid, steam, ice, or in more "virtual" forms (e.g. integrated into the bodies of flora, fauna, and commodities), water moves throughout societies with the help of human-built and natural infrastructures. But water is not only pervasive. It is also vital for human existence. It is required for sustenance, sanitation, many forms of travel, energy production, and the health of the larger ecosystems from which people derive their subsistence.

Pervasive, vital, and novel as water is within social and cultural life, water plays a central role in many domains of human social organization and many kinds of social relationships. It is thus a key substance through which we can examine many social formations – and, conversely, humanity’s often wonderous relationships with water itself. This course surveys key discussions about water in sociocultural anthropology – the role of water management in the formation and exercise of state power, large water infrastructures and the human displacement they have caused, the spiritual ecology and management of water, and water’s roles in theories of health and medicine.

Learning Outcome

By the end of the course, students should be able to (1) think holistically about the human-water relationship; (2) discuss, explain, and critique key anthropological debates and literature about water; (3) identify, propose, and evaluate anthropological contributions to development and/or public policy; (4) identify and explore areas where or how water is under-considered in anthropology and policy frameworks.

Literature

We will read selections from What is Water? by Jamie Linton, The Value of Water by Veronica Strang, Hydraulic City by Nikhil Anand, Waves of Knowing by Karin Amimoto Ingersoll, and Beyond the Big Ditch by Ashley Carse (or equivalent articles), among other pieces

Anrechenbarkeit:
BA: Thematische Erweiterungen (Hautpfach 120 und Nebenfach 60)