Veranstaltungstexte FS 19

Dikovic, Jovana
Ethics of soil and production
Seminar
Mi 12.15-13.45

Soil and agricultural production for centuries have shaped natural environment, everyday life, habits, spiritual and symbolic needs of producers and local communities. A whole reservoir of activities and concepts - such as hard work, becoming a respectful landowner, celebrations dedicated to protectors of the soil, but also a proper treatment of the soil - sets up the basis of local ethics.

Although challenged in modern times, such ethics still persist in various forms and shapes. The seminar “Ethics of soil and production” reveals the complex, intertwined and often opposed ethical worlds of agricultural producers, rural communities, consumers, lawmakers, and technology developers. The seminar curriculum draws on theoretical discussions in environmental anthropology, economic anthropology and the anthropology of ethics. And it tries to juxtapose micro as well as macro ethical perceptions related to soil and production. In doing so, we will tackle some of the longstanding problems concerning the roles and sovereignties of producers, of food supply and of food distribution in the production chain.

Through various and rich ethnographic examples from around the world we will try to answer questions such as what are ethics of the soil? What are ethics of production and producers? How do they manifest in everyday life? These questions should enable a better understanding of the organization of lives in rural areas and of systems of production in the countryside and beyond.

This seminar is tailored for BA students and the language of instruction will be English.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Egli, Werner
Kasten in Südasien - von der kolonialen Konstruktion der Kastengesellschaft zur Mandalisierung der indischen Gesellschaft
Seminar
Di 08.00-09.45

Nach einer Klärung des Begriffes der Kaste als Form sozialer Stratifikation und einem Überblick über die historische Verbreitung von Kasten wird im ersten Teil des Seminars auf klassische Theorien des Kastenwesens in Südasien und seine ethnographischen Ausprägungen insbesondere im ländlichen Kontext eingegangen. Dabei wird uns auch die Frage beschäftigen, inwieweit das von gewissen Theoretikern als „ursprünglich“ betrachtete Kastenwesen erst durch den Kolonialismus geschaffen wurde. Im zweiten Teil des Seminars beschäftigen wir uns mit der Kulturalisierung oder Ethnisierung der Kaste in Indien. Im dritten Teil werden wir uns dann mit der Umsetzung der Vorschläge der sog. Mandal-Kommission (Quotenregelungen zugunsten schlechter gestellten Kasten) und ihren Folgen seit den 1990er Jahren befassen. Die zwei - anachronistisch bzw. paradox anmutenden, aber nur logischen - Hauptfolgen, die meist unter den Begriff Mandalisierung zusammengefasst werden, und die die indische Gesellschaft wahrscheinlich mehr verändert haben als die Quotenregelungen selbst,  sind eine Stärkung des Kastenbewusstseins und ein Streben nach Rückständigkeit.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Fehr, Paul Adam
(Same-sex) Marriage, Kinship and Heteronormativity: An Introduction to Queer Studies in Social Anthropology
Blockseminar
Mo 4.2.2019 09.00-12.00 und 13.00-15.45
Di 5.2.2019 09.00-12.00 und 13.00-15.45
Mi 6.2.2019 09.00-12.00 und 13.00-15.45
Do 7.2.2018 09.00-12.00 und 13.00-15.45
Fr 8.2.2019 09.00-13.00

This course will provide a collaborative space for students to debate and think. It will offer tools, perspectives, and theories to critically engage in the (political and academic) debates surrounding queer studies, LGBT*-issues, new kinship studies, (same-sex) marriage, and identity politics.

You will be introduced to queer studies in social anthropology, its theories, paradigms, and leading thinkers. We will ask ourselves questions like what is queer studies, how does it benefit social anthropology and what can queer studies gain from incorporating thoughts from social anthropology. Given its topicality, we will start from the opening of the institution of marriage for same-sex couples and then tackle issues related to these discussions. How can we, as students and scholars, think critically about marriage equality and scrutinise the changes it brings to conceptions of kinship and family, the queer community and the society at large?

Since this is a special format and you will need to get access to literature, please contact Paul Adam Fehr until the 21.01.2019. Students are asked to read articles and book chapters and prepare tasks PRIOR to the seminar. Further information will be provided. Please pay attention to the dates. The course begins on the 04.02.2019 and ends on the 08.02.2019. Essays will be due on the 05.04.2019.

Introductory but not mandatory literature:

Louis, É. (2017). The End of Eddy: A Novel. Farrar, Straus and Giroux.
Baldwin, James. (2016). Giovanni's room (Vol. 372, Everyman's library). New York: Alfred A. Knopf.
Nyeko, D. (2006). Jambula Tree.”. Jambula: A Selection of Works from the Caine Prize for African Writing, 9-19. https://newint.org/books/fiction/jambula%20chapter%20one.pdf

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Horat, Esther
Ethnologiekolloquium
Kolloquium
Di 16.15-18.00

Das Ethnologiekolloquium ist eine öffentliche Vortragsreihe zu der alle Studierenden herzlich eingeladen sind. Es bietet eine Plattform, um ethnologische Forschungsprojekte zu diskutieren, die ein breites Spektrum an Themen und eine Vielfalt von Regionen umfassen. Jede Woche werden sowohl externe GastrednerInnen als auch MitarbeiterInnen des ISEK – Ethnologie eingeladen. Studierende erhalten so Einblick in aktuelle ethnologische Forschungsprojekte und haben die Möglichkeit, die Arbeit von ForscherInnen über die Universität Zürich hinaus näher kennen zu lernen.

Im Frühlingssemester findet im Rahmen des Kolloquiums wieder das „Forum“ statt, das gemeinsam von Studierenden und Mitarbeitenden organisiert wird und sich diesmal dem Thema „Forschungsethik“ widmet. Ausserdem werden zusammen mit der Abteilung Populäre Kulturen je ein Vortrag zur Mensch-Tier Beziehung und zu Körpertechniken und –wissen veranstaltet.

Von den Studierenden, die sich diese Veranstaltung mit 2 KP an das Studium Generale anrechnen lassen möchten, werden folgende Leistungen erwartet: Regelmässige Präsenz, zwei Sitzungsprotokolle und eine Hintergrundrecherche zu einer der vortragenden Personen (je 500-600 Wörter). Die studentischen Leistungen werden von Esther Horat (esther.horat@uzh.ch) betreut.

Anrechenbarkeit:

BA: Studium Generale

Isabaeva, Eliza / Dikovic, Jovana
Research Ethics and Illegality in the Field
Seminar
Mo 14.00-15.45

This course is aimed at discussing illegal activities that a researcher might witness in the ‘field’ during the course of research. These might range from illegal land squatting or border crossing, trafficking in humans or forced prostitution, selling or consuming illicit drugs, to domestic violence or petty crime such as pickpocketing. In this course, the focus will be on the researcher’s positionality towards the ethical questions of how to respond to illegal actions committed by the people s/he studies. Readings based on empirical ethnographic data intend to prepare anthropology students for such questions and equip them with ethical as well as practical advice.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Jäger, Ursina
Kindheiten, Migration und Schule
Seminar
Mo 10.15-12.00

«Can there be an Anthropology of Children?», schrieb Charlotte Hardman 1973; und Lawrence Hirschfeld stellte 2002 prominent in den Raum: «Why don’t Anthroplogists Like Children?» Das Seminar ‘Kindheiten, Migration und Schule’ nimmt diese Fragen auf und bietet einen Überblick über  die anthropologische Kindheitsforschung mit Fokus auf (formale) Bildung und Migration. Wie verhandeln Kinder in New York City Zugehörigkeit und ‘race’, wie kann zivile Enkulturalisierung an Schulen in Berlin beschrieben werden, wieso heissen Kinder amharischer Erstsprache im dänischen System ‘bilingual’, nicht aber jene mit französischer Erstsprache?

In den ersten Seminarwochen werden verschiedene Perspektiven auf Kinder und Kindheit diskutiert (Kindheit als soziale Konstruktion, Kindheit als eigene Lebenswelt, Kinder als minorisierte Gruppe; Kindheit als Teil sozialer und generationaler Ordnung). Diese werden in einem zweiten Schritt für Fragestellungen zu (Ordnung von) Diversität resp. Aushandlungen von kindlichen Zugehörigkeiten – besonders in der Schule – fruchtbar gemacht. Mehrere methodologische Beiträge zum ethnographischen Forschen mit Kindern und über Kinder leiten schliesslich über zu einem letzten Seminarteil, in dem empirische Studien zu (transnationaler) Kindheit, Migration und Schule diskutiert werden und erörtert wird, was der Blick auf Kindheit für das Verständnis von Gesellschaft leisten kann.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Joniak-Lüthi, Agnieszka
Regional seminar: Anthropology of Central Asia
Seminar
Mo 12.15-13.45/15.45
Course dates: 18.02., 25.02., 04.03. (double class 12.15-15.45), 11.03., 18.03. (double class 12.15-15.45), 25.03., 01.04. (double class 12.15-15.45), 08.04. (08.00-12.00, individual tutoring), 15.04.2019

Social, political, religious and economic transformations in the young states of Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan, the Russian Far East, Mongolia, and the bordering regions in the People’s Republic of China are at the focus of this seminar. Timewise, we will be predominantly exploring the period of the last thirty years, following the collapse of the Soviet Union and the acceleration of the economic opening of China. These two processes have diametrically transformed the region of Central and Northeast Asia: some of the state borders were redrawn, others re-opened after decades of nearly total closure, and still others became a source of new tension. As the socialist instruments inhibiting mobility in Russia, China and Mongolia eroded, millions of people embarked on economically-, ecologically- and politically-motivated migration, a development which thoroughly changed the cities and the countryside in both demographic and infrastructural terms. At the same time, the region is resource-wise a ‘treasure house’, with the oil and gas money supporting the construction of futuristic state capitals on the one hand, and making it highly dependent on global markets on the other.

The aim of the seminar is to learn about Central and Northeast Asia from different vintage points, for example, through the eyes of transnational migrants, from the perspective of village communities divided by new state borders, middle-class urbanites, pastoralists, shuttle traders, miners, and the local and the central state. By focusing on ethnographic studies, we will try to acquire a complex understanding of contemporary Central Asia, beyond its image as the cradle of Islamic radicalism, on the one hand, and the Silk Road nostalgia on the other.

The course language is English and contents are based on literature in English. However, the essays may be written in German and an occasional use of German in students’ presentations is possible. The mandatory literature (about 25 pages/week) will be uploaded on OLAT.

Evaluation

Regular and active participation in class is mandatory. Attendance of all sessions and preparation of the given readings are part of the workload of the course. Students are expected to read the mandatory literature and formulate one discussion question for each class based on the obligatory literature for that class.

For their oral presentations, EACH student is expected to select one monograph or two academic journal articles, and discuss the presentation outline with the instructor beforehand.

In their seminar papers students will elaborate on one of the themes discussed in the course. The paper should include a clear research question, an original argument, a conclusion in which a link to broader theoretical debates is established, and a reference list. The total length of the paper (incl. references) is 5000 words max. The outlines of the papers should be discussed with the instructor during the individual tutoring sessions. In their essays, students must follow the ‘Guidelines for writing academic work’ of ISEK-Ethnologie, see: https://www.isek.uzh.ch/dam/jcr:00000000-62a5-3df0-ffff-ffff9b3553a1/Richtlinien_akadArbeiten_ISEKEthnologie_HS18.pdf

The composition of the final course grade is as follows:
Regular and active participation: 20 %
Presentation: 30 %
Seminar paper: 50 %

Selected key literature:

Reeves, Madeleine. 2014. Border Work: Spatial Lives of the State in Rural Central Asia. Ithaca and London: Cornell University Press.

Megoran, Nick. 2017. Nationalism in Central Asia: A Biography of the Uzbekistan-Kyrgyzstan Boundary. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Sahadeo, Jeff, and Russell Zanca, eds. 2007. Everyday Life in Central Asia: Past and Present. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Karrar, Hasan. H. 2016. Kyrgyzstan’s Dordoi and Kara-Suu Bazaars: Mobility, Globalization and Survival in Two Central Asian Markets. Globalizations http://dx.doi.org/10.1080/14747731.2016.1201323

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Leemann, Esther
Masterseminar Methoden
Seminar
Mo 10.15-12.00

The masterseminar on methods will introduce master and graduate students to the ‘hows and whys’ of using qualitative and quantitative research methods and prepare them for their upcoming fieldwork.

The course covers the entire research process from the initial planning and preparation stages (finding an appropriate topic, thinking about the research’s theoretical basis, generating the research problem, choosing a methodology, selecting a case, writing a research proposal), to collecting and analyzing data (uses of secondary data, sampling strategies, interviews, participant observation, field notes, surveys, social mapping, visual data; grounded theory, narrative and discourse analysis; transcripts, coding, using computer software), and writing up. We will look into a range of topics like: ethical issues; entering, relations in and leaving the field; keeping records and getting feedback.

With several assignments throughout the semester, students by the end of the course will be able to submit a research proposal (Forschungskonzept).

Main readings:

Bernard, Russel H. 2011. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches . 5th edition. Lanham, MD: Altamira Press.

Pelto, Pertti J. 2013. Applied Ethnography: Guidelines for Field Research. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, Inc.

Scheyvens, Regina (ed.) 2014. Development Fieldwork. A Practical Guide. 2nd edition. Los Angeles: Sage.

Silverman, David. 2013. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook, 4th edition. London: Sage.

Anrechenbarkeit:

MA: Masterseminar Methoden

Quack, Johannes
Kernbereich V: Religion
Einführung Religionsethnologie: Religiöse Bewegungen und kulturelle Bedeutungssysteme
Vorlesung
Di 12.15-13.45

Diese Vorlesung gibt auf der Grundlage klassischer und aktueller Ethnographien einen Überblick über zentrale Frage- und Problemstellungen der Religionsethnologie und Religionstheorie sowie angrenzender Forschungsgebiete. Zu diesen Frage- und Problemstellungen gehören:

Was ist Religion? Warum sind nicht nur die unterschiedlichen Antworten auf diese Frage, sondern auch die Fragen selbst vielfach kritisiert worden? Warum sind Begriffe wie Magie und Mythos, Ritual und Rationalität sowie Symbol und System für viele religionsethnologische Ansätze so zentral wie umstritten? Warum waren Religionstheorien mit umfassendem Erklärungsanspruch lange Zeit im Zentrum der religionsethnologischen Debatten, wurden dann grundlegend in Frage gestellt und erleben in jüngeren Jahren wieder Aufwind? Warum gelten manche religionsethnologischen Studien als „Klassiker“? Welche kulturellen Bedeutungssysteme konkurrieren mit religiösen Traditionen, ersetzen oder verdrängen diese? Wann und wo kann von religiösem Bedeutungsverlust und Prozessen der Säkularisierung gesprochen werden, wann und wo von neuen religiösen Bewegungen und Re-sakralisierung oder von Nichtreligion und Post-Säkularität? Warum ist die solchen Fragen oft zugrundeliegende Gegenüberstellung vermeintlich ausdifferenzierter Gesellschaftsbereiche (neben Religion z. B. Politik, Wissenschaft, Kunst und Ökonomie) in der Ethnologie oft kritisiert worden?

Der Fokus der Vorlesung liegt auf der Darstellung und Diskussion solcher Frage- und Problemstellungen. Darüber hinaus werden exemplarisch auch studienpraktische, disziplingeschichtliche und wissenschaftstheoretische Themenfelder angesprochen, die allgemein für das Studium relevant sind.

Michael Lambek (ed.). A Reader in the Anthropology of Religion, Oxford: Blackwell

Jane Boddy & Michael Lambek (eds.). A Companion to the Anthropology of Religion, Oxford

Nathaniel Robert. To Be Cared For. The Power of Conversion and Foreignness of Belonging in an Indian Slum. University of California Press, Oakland 2016.

Bettina E.Schmidt: Einführung in die Religionsethnologie. Ideen und Konzepte. Reimer, Berlin 2008.

Anrechenbarkeit:
BA: Kernbereich V

Quack, Johannes and Schäublin, Emanuel
Ethical Life: A Masterclass with Webb Keane
Seminar
Di 10.15-12.00

In this master class we discuss selected texts by Webb Keane and study how they have been taken up within contemporary anthropology.

Webb Keane (https://sites.lsa.umich.edu/webbkeane) is the George Herbert Mead Collegiate Professor of Anthropology at the University of Michigan. He conducted intense fieldwork that produced rich ethnography and contributed on this basis to larger theoretical and philosophical debates within anthropology.

In this class we carefully read a selection of his writings with a particular focus on his most recent book Ethical Life: Its Natural and Social Histories. In this book, Keane tries to explain why humans should be seen as “creatures of our biology as well as our history—and how our ethical lives are contingent on both”. Accordingly, he engages with studies of human biology & psychology, history and social anthropology and outlines on this basis in what ways the perspectives and findings should be seen as complementary for a study of “ethical life”.

On this basis, our discussions of Ethical Life revolve around three general themes:

  1. The different ways to study “ethics” in everyday practices and the impacts of “morality systems” (such as religious traditions) on human lives
  2. The relationship between experiences, interactions, and reflective processes of objectification when researching how humans answer questions, such as: How should one live and what kind of person does one aspire to be?
  3. The study of historical transformations of ethical and moral worlds (e.g. through the movement to abolish slavery or feminism)

The main focus of the seminar is on “social interactions”—as key focus in the study of ethics—, and on the idea of “ethical progress” in relation to transformations of ethical sensibilities.

In addition to this, we also reflect on the role and “social life” of monographs within contemporary anthropology by closely engaging with the intellectual history, content, and reactions to the book Ethical Life within academia. We are both interested in writers using these texts to make sense of their ethnographies and in critical reactions that Keane’s interventions gave rise to.

Finally, this master class features a visit by Webb Keane on 7th of May 2019. Moreover, students have the opportunity to participate in a workshop at UZH, in which Webb Keane discusses the different ways his work his work has been taken up in anthropology and beyond.

Anrechenbarkeit:

MA: Thematisches bzw. Regional-Modul

Schwere, Raphael
Regionalmodul: Ethnologische Somali Studies
Seminar
Mo 10.15-12.00

Vor und während, inmitten und abseits der einschneidenden zerstörerischen und wiederaufbauenden Ereignisse in Somalia seit dem Zusammenbruch der Regierung unter Siad Barre 1991 forschten und forschen Ethnologinnen und Ethnologen in der Region und publizieren Narrative abseits der einseitigen Medienberichterstattung zu Bürgerkrieg, Islamismus, Piraterie und Hungersnot.

Die Basis des Regionalmoduls bilden Texte aus diesen ethnologischen Somali Studies. Der Syllabus umfasst Publikationen aus den 1960ern bis heute, die inhaltlich von detailreichen ethnographischen Beschreibungen bis zu hitzigen Streitschriften reichen. Es werden dabei lokale und internationale Perspektiven von etablierten und jungen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern berücksichtigt. Geographisch befassen sich die Somali Studies mit verschiedensten Lebensrealitäten von Menschen somalischer Herkunft in der Region des Horns von Afrika (vom Norden Kenias, über Äthiopien, Somalia, Puntland, Somaliland bis Djibouti) und den Zentren somalischer Diaspora im Mittleren Osten, Nordamerika und Europa.

Thematisch breit angelegt, widmet sich die Veranstaltung Debatten und Forschungsfeldern wie etwa geopolitische Verstrickungen und de-facto Staaten (u.a. Somaliland), Religion im Alltag, Clan-Obsession früher ethnologischer Forschung, Genderfragen, Migration und Diaspora, Konflikt und Gewalt, Pastoralismus und Mensch-Tier Beziehungen, Poesie und materielle Kultur oder Wissenschaftspolitik in den Somali Studies (siehe etwa #CadaanStudies).

Trotz jahrzehntelanger und immer noch anhaltender Konflikte und ihrer Folgen für Menschen und Umwelt und der aktuell fragilen politischen Konstellation, ist die Region nicht von Stillstand, sondern von rasanten sozio-ökonomischen Entwicklungen geprägt. Dieses Modul richtet sich an Studentinnen und Studenten, die sich durch kritische Lektüre und Verortung von Publikationen zu diesem Kontext weiterbilden und in einer Hausarbeit oder darüber hinaus eine Forschungslücke erschliessen möchten. Es bietet dazu einen ersten Ein- und groben Überblick zum aktuellen Stand der Debatten der ethnologischen Somali Studies.

Literatur zur Einführung:

Lewis, I. M. 2002 [1965]. A Modern History of the Somali: Nation and State in the Horn of Africa. 4th ed., [rev., updated & expanded]. Eastern African Studies. Oxford: Currey.

Aidid, Safia. 2015. “The New Somali Studies.” The New Inquiry. April 14, 2015. http://thenewinquiry.com/essays/the-new-somali-studies/.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete

Wernsdörfer, Martina
Praxismodul Museumsethnologie
Seminar
Do 14.00-15.45

Das Völkerkundemuseum der Universität Zürich feiert 2019 sein 130-jähriges Bestehen. Von einer ethnographischen Lehrsammlung wandelte es sich zu einem ethnologischen Wissenschaftsmuseum. Der Kurs bietet eine Einführung in die Dimensionen eines solchen Museums. Unter Einbezug aller Abteilungen des Völkerkundemuseums – Kuratorium, Restaurierung, Archive, Fotografie, Gestaltung, IT – erhalten die Studierenden Einblick in die komplexen Tätigkeits- und Aufgabenbereiche, in aktuelle Diskussionen und Entscheidungsfindungen heutiger ethnologischer Museen. Praktische Übungen sind integraler Bestandteil des Moduls.

Einführende Literatur:

Bouquet, Mary 2012. Practices of Object Display. In: Bouquet, Mary. Museums. A Visual Anthropology. London and New York: Berg Publishers, pp. 119–150.

Clifford, James 1988. On Collecting Art and Culture. In: Clifford, James. The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature and Art. Cambridge (MA) and London: Harvard University Press, pp. 215–251.

Flitsch, Mareile 2014. Des Menschen Fertigkeit – Ethnologische Perspektiven einer neuen Wertschätzung praktischen Wissens / On Human Skill – Anthropological Perspectives on a New Appreciation of Practical Knowledge. Antrittsvorlesung. Völkerkundemuseum der Universität Zürich.

Geismar, Haidy 2012. Museum + Digital = ?. In: Horst, Heather A. and Miller, Daniel (eds.). Digital Anthropology. London and New York: Berg Publishers, pp. 266–287.

Isaac, Gwyneira 2008. Technology Becomes the Object. In: Journal of Material Culture, 13(3). London: SAGE Publications, pp. 287–310.

Kratz, Corinne 2013. The „Ethnographic“ in the Museum: Knowledge Production, Fragments, and Relationships. In: Ferracuti, Sandra and Frasca, Elisabetta and Lattanzi, Vito (eds.). Beyond Modernity: Do Ethnography Museums Need Ethnography? Espera Libreria Archaeologica, pp. 60–78.

O’Hanlon, Michael 2000. Introduction. In: O’Hanlon, Michael and Welsch, Robert (eds.). Hunting the Gatherers. Ethnographic Collectors, Agents and Agency in Melanesia, 1870s–1930s. New York and Oxford: Berghahn Books, pp. 1–34.

Shelton, Anthony Allan 2011. Museums and Anthropologies: Practices and Narratives. In: Macdonald Sharon (ed.). A Companion to Museum Studies. West Sussex: Wiley-Blackwell, pp. 64–80.

Anrechenbarkeit:

BA: Thematische Gebiete
MA: Thematisches bzw. Regional-Modul