ZANTHRO Comments

ZANTHRO Comments Logo

 

 

ZANTHRO Comment No 7

Titelbild Comment Winterberger

Georg Winterberger

Ziviler Ungehorsam und die Wissenschaft: Die Situation der Universitäten in Myanmar nach dem Militärputsch 2021

„Whatever happens, we will continue to engage in the civil disobedience movement until the end. We have to resist because we can’t leave our future generations under military rule” (The Irrawaddy 2021). Diese Aussage stammt von einer Person, die zu den wissenschaftlichen Assistierenden an der Yangon University gehörte.

ZANTHRO Comment No 6

Titelbild Comment Scheu

Yuki Hubmann, Ursina Jaeger und Rebecca Mörgen

Wissen in Bewegung, oder: „auf einmal waren es nicht mehr nur der Text und ich“

Nimmt man sich dem Unterfangen an, wissenschaftliche Analysen aus der Universität hinauszutragen, stellen sich unmittelbar ganz konkrete Probleme und Fragen. Im (öffentlichen) Dialog begegnet man einer Vielfalt an Stimmen, deren Sprechakte unterschiedlich legitimiert, und mit divergierenden Intentionen aufgeladen sind. Alltagskategorien treffen auf analytische Betrachtungsweisen, Meinungen auf Lesarten, Aktivismus auf Erfahrung, Likes auf Shitstorms.

ZANTHRO Comment No 5

Titelbild Comment Scheu

Ana Scheu

Ndi Mulungi Mu Langi Yonna – I’m Beautiful In Every Shade (2018)

Reflecting on Research and Screenings of a Film Portraying Four Persons Living with Albinism in Kampala

In the summer of 2017, Ana Scheu joined a four-week field school to Uganda offered by the ISEK-Social and Cultural Anthropology. The field school centred on the topic „Disability and Technology in Uganda”. After choosing to focus on the experiences of people with albinism, Ana Scheu decided that she wanted to work with the method of film.

ZANTHRO Comment No 4

Corona Plakat

Aline von Atzigen, Amy Doricic and Hatice Soeylemez

Pandemic Perspectives - Part II - 

Students and Scholars Reflect on their Experiences of the COVID-19 Pandemic in Switzerland and Abroad

In this second part of the Pandemic Perspectives series, a Masters student and two PhD candidates at the Department of Social Anthropology and Cultural Studies share their unique experiences of the COVID-19 pandemic. Even though these reflections are centred on personal experiences, they each illuminate underlying structural inequalities in different ways.

ZANTHRO Comment No 3

Corona ist doof

Wahyu Kuncoro, Lisa Ludwig, Quang Anh Phan and Huajing Yang

Pandemic Perspectives - Part I - 

International Scholars Reflect on their Experiences of the COVID-19 Pandemic in Switzerland

While the COVID-19 pandemic and the consequent ‘lockdown’ in Switzerland has been a challenging time for everyone, it has been particularly demanding for those who are (far) away from home. In this first part of the new series ‘Pandemic Perspectives’, four international scholars currently based at the Department of Social Anthropology at the University of Zurich reflect on their experiences of these times.

ZANTHRO Comment No 2

Tag der Lehre 2019

Anne Kukuczka and Molly Fitzpatrick

Canon-making within Social and Cultural Anthropology in Zurich and Beyond

 

In March 2019, all lecturers at the department of social and cultural anthropology at the University of Zurich received a letter from a group of concerned students. The letter was written in the context of Women's day on the 8th of March and in preparation for the Swiss-wide Frauenstreik (Women's Strike) on June 14th 2019. The letter pointed out structural issues related to gender inequality at the department.

 

ZANTHRO Comment No 1

Im Mursi-Dorf Dargui im Mago-Nationalpark bei Jinka. Äthiopien © Sebastião Salgado

Michèle Dick

Eine Welt in schwarz-weiss.

Ein ethnologischer Kommentar zu Sebastião Salgados Fotografie-Ausstellung Genesis

Genesis. Ein wuchtiger Titel für wuchtige Bilder. Die Salgados sparten nicht an Dramaturgie, an Romantik und an Ästhetik. Das taten sie selten. Sebastião Salgado, ein Mann der Extreme. Während er sich in seiner bisherigen Fotografie intensiv den negativen Konsequenzen der westlichen Zivilisation gewidmet und Elend und Armut einer Weltöffentlichkeit vor Augen geführt hatte, versucht er nun mit Genesis, die «Schönheit [unseres verwundbaren Planeten] greifbar zu machen»